WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu

Skuteczna segmentacja klientów w WooCommerce

Jakie korzyści może dać Ci segmentacja klientów? Jak wdrożyć grupowanie klientów? W tym artykule, przejdziemy od definicji pojęcia, przez korzyści, aż po creme de la creme, czyli przykłady wdrożenia skutecznego grupowania klientów w sklepie WooCommerce. Zapraszam!

Czym jest segmentacja klientów

Segmentacja klientów to nic innego jak podział klientów na mniejsze, precyzyjnie określone grupy. Taki podział dokonywany jest według różnych kryteriów. Celem segmentacji jest jak najlepsze dostosowanie oferty lub sposobu komunikacji do poszczególnych grup klientów.

Tak jak nie jestem zwolennikiem podręcznikowych definicji, to jednak powyższy opis bardzo dobrze tłumaczy czym jest segmentacja. Zasadniczo, na podstawowym poziomie, praktycznie każdy sklep w mniejszym bądź większym stopniu segmentuje klientów. Istotne jest jednak, by robić to dobrze, gdyż korzyści płynące z odpowiedniego grupowania klientów są nie do przecenienia.

Korzyści związane z wdrożeniem segmentacji klientów

Jak możesz zyskać na segmentacji klientów? Poniżej znajdziesz listę najważniejszych korzyści, jakie wiążą się z wprowadzeniem segmentowania klientów. Szybko zauważysz, że sprowadzają się one do bardziej świadomego i profesjonalnego zarządzania sklepem, a w konsekwencji – wzrostu konwersji i sprzedaży:

  • Dostosowanie sprzedaży i komunikacji do konkretnego klienta.
  • Możliwość tworzenia personalizowanej oferty.
  • Uporządkowana baza klientów oraz uzyskanie informacji o tym, kto jest Twoim najlepszym klientem.

Wybór narzędzia do segmentacji klientów

Oferta WP Desk to w tym momencie kilkadziesiąt wtyczek. Nie mogło zatem wśród nich zabraknąć rozwiązania, które umożliwiałoby segmentację klientów. Jest nią nasza wtyczka do marketing automation, czyli ShopMagic. Precyzyjniej, dodatek Advanced Filters, który wchodzi w skład ShopMagic PRO.

ShopMagic PRO 229  (281,67  z VAT)

Zwiększ sprzedaż w swoim sklepie WooCommerce, dzięki automatycznym mailom wysyłanym do Twoich klientów po zakupie oraz wprowadzeniu segmentacji klientów.

Dodaj do koszyka lub Zobacz szczegóły
Ponad 10 000 aktywnych instalacji
Ostatnia aktualizacja: 19.07.2024
Działa z WooCommerce 5.6.0 - 6.0.x

O samej wtyczce ShopMagic napisano już co nieco (choć osobiście uważam, że informacji o ShopMagic i automatyzacjach nigdy dość), natomiast jeśli jeszcze nie miałeś możliwości szerszego zapoznania się z jej funkcjonalnościami to pozwolę sobie wymienić te najważniejsze.

Opisane w tym artykule filtry i grupowanie klientów to jedynie ułamek z oferowanych przez ShopMagic możliwości. Jakie pozostałe funkcje ma nasza wtyczka?

Więcej informacji o ShopMagic znajdziesz na dedykowanej stronie produktowej.

Dlaczego warto wdrożyć segmentację klientów przy użyciu ShopMagic?

Segmentacja klientów w ShopMagic odbywa się głównie przy użyciu filtrów. A tych jest obecnie około 20. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze z filtrów:

  • Filtr produktu (lub kategorii produktów).
  • Filtr metody wysyłki. Przydatny, gdy chcesz wysłać wskazówki dojazdu do klientów, którzy wybrali odbiór osobisty.
  • Filtr bramki płatności. Premiuj klientów, którzy wybrali przelew lub PayU, a może jeszcze inną metodę.
  • Data utworzenia (lub zrealizowania) zamówienia. Możesz precyzyjnie wyznaczyć okres i wysłać wiadomość do klientów, którzy dokonali zakupów w tym czasie.
  • Suma zamówienia. Premiuj swoich najlepszych klientów.
  • Zalogowany użytkownik, a może gość. Doceniaj tych, którzy założyli konto w Twoim sklepie. Z drugiej strony, możesz chcieć wysyłać wiadomość do gości, aby zachęcić ich założenia konta w Twoim sklepie WooCommerce.

Jak działają filtry? Jak się zapewne domyślasz, dodanie filtra do automatyzacji spowoduje, że wiadomość zostanie wysłana tylko do klienta, który spełnia określone wymagania.

Segmentacja klientów – przykłady wdrożenia w WooCommerce

Poniżej przedstawię kilka przykładów na zastosowanie filtrów w automatyzacjach i grupowanie klientów, celem tworzenia bardziej spersonalizowanej komunikacji.

Co do zasady, filtry są niezależne od określonego typu zdarzenia. Dzięki temu, możesz wykorzystywać je w różnych automatyzacjach, np. takich które są wywoływane dla zrealizowanego, ale także anulowanego czy wstrzymanego zamówienia.

Filtr Zamówienie – produkty (oraz Zamówienie – Kategorie produktu)

Wykorzystaj go, gdy chcesz wysyłać wiadomość tylko do klientów którzy kupili określony produkt lub… odwrotnie, gdy zamówienie nie zawiera danego produktu.

Filtr produktu

Tytułowe filtry działają na podobnej zasadzie, z tym że Zamówienie – Kategoria produktu znajdzie zastosowanie poziom wyżej, czyli dla poszczególnych kategorii.

Filtr produktu jest dostępny w darmowej wersji wtyczki. Zachęcam Cię do sprawdzenia go i wdrożenia automatyzacji dla poszczególnych produktów z Twojej oferty.

Filtry Zamówienie – Data utworzenia/zrealizowania/płatności

Trzy różne filtry, które swoje działanie opierają na podobnej zasadzie. Możesz użyć ich aby wysłać wiadomość do klientów, którzy kupili (opłacili) produkt w określonym czasie.

ShopMagic pozwoli Ci na precyzyjne wskazanie tego okresu lub wyznaczenie punktu startowego – przed datą, lub po dacie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać konkretny dzień.

Filtr daty zrealizowania zamówienia

Z mojego doświadczenie, filtry te świetnie sprawdzają się razem z manualnie wyzwalanym akcjami. Wtedy gdy chcemy wysłać jednorazową wiadomość do precyzyjnie wyselekcjonowanej grupy klientów.

Filtr Zamówienie – Bramka płatności

Użyj go, gdy chcesz wysłać spersonalizowaną wiadomość do klienta, który wybrał określony sposób płatności. Na przykład, do wysłania szczegółowych informacji dotyczących płatności i dodatkowy numer konta, na który można takiej płatności dokonać.

Filtr bramka płatności

Filtr Zamówienie – Liczba produktów

Dzięki niemu, możesz przygotować specjalną wiadomość dla klientów którzy kupią określoną liczbę produktów. Mogą to być 3 produkty, więcej niż 4 czy nawet mniej niż 10. Ty decydujesz. Pełną listę warunków znajdziesz poniżej:

  • jest
  • nie jest
  • większy niż
  • mniejszy niż
  • jest wielokrotnością
  • nie jest wielokrotnością

Filtr liczba produktów

Bardzo użyteczny filtr, który znajduje zastosowanie np. przy różnego rodzaju promocjach.

Filtr Zamówienie – Suma

Filtr ten umożliwia ustawienie kwoty od jakiej dana automatyzacja ma się uruchomić. Działa też w drugą stronę, czyli można ustawić kwotę maksymalną i wysyłać informację dla klientów, którzy kupili produkty poniżej tej kwoty.

Filtr suma zamówienia

Filtry gdzie główną rolę gra klient

Do tej pory, pokazywałem filtry nastawione na zamówienie, ale ShopMagic ma również kilka filtrów, które skupiają się na kliencie.

Najczęściej stosowanym jest filtr Klient – Jest gościem. Umożliwia on różnicowanie komunikacji w zależności od tego, czy klient założył konto w naszym sklepie, czy nie.

Filtr jest gościem

W ShopMagic znajdziesz również filtr Klient – ID, który umożliwia wysyłkę wiadomości do konkretnie wskazanego klienta.

Jeśli korzystasz z wewnętrznych list dostępnych w ShopMagic, to zapewne znajdzie u Ciebie zastosowanie filtr Klient – Zapisany na listę. Automatyzacja z tym filtrem uruchomi się jedynie dla klientów, którzy znajdują się na określonej liście.

Filtr zapisu na listę

Filtry dedykowane. Dla poszczególnych dodatków

Opisane wyżej filtry mają uniwersalny charakter. Możesz ich użyć w większości automatyzacji. Natomiast ShopMagic ma także filtry dedykowane poszczególnym dodatkom, które do działania wymagają określonego zdarzenia. Popatrzmy na kilka takich przykładów.

Dodatek Review Requests

Dzięki temu dodatkowi możesz zautomatyzować prośby o recenzję i podziękowania za recenzje. Co jednak w sytuacji, gdy nie chcesz wysyłać takiej prośby do każdego zakupionego produktu? Jak się zapewne domyślasz, wystarczy użyć filtra produktu i odpowiednio ustawić automatyzację.

Co więcej, do automatyzacji, która uruchomi się, gdy zostanie opublikowana recenzja możesz również dodać filtr, który spowoduje uruchomienie automatyzacji tylko dla określonej oceny.

Przykłady użycia – drobny kupon rabatowy dla 5 gwiazdkowej recenzji lub e-mail ratunkowy dla tej 1 gwiazdkowej, gdy klient okaże się niezadowolony. Wszystko to, po odpowiednim ustawieniu odbędzie się w całkowicie zautomatyzowany sposób.

Filtr ocena recenzji

Choć osobiście mam nadzieję, że w swoim sklepie nie będziesz używać wariantu dla 1 gwiazdkowej oceny.

Integracje z WooCommerce Subscriptions oraz WooCommerce Memberships

Stworzenie dedykowanej dla tych wtyczek automatyzacji dodaje całą paletę dodatkowych filtrów, które pozwalają na jeszcze dalej idącą segmentację w obrębie tych wtyczek.

W przypadku wtyczki ShopMagic dla WooCommerce Memberships możesz doprecyzować dla jakiego planu członkostwa ma się uruchomić automatyzacja. Natomiast w automatyzacji stworzonej przy użyciu ShopMagic dla WooCommerce Subscriptions, możesz ustawić warunek który będzie wymagał ręcznego odnowienia subskrypcji.

Filtr subskrybcji

Poprzestańmy jednak na tym, bo czuję w kościach, że omawiając filtry dla tych integracji przekroczylibyśmy masę krytyczną i nikt nie dotarłby do końca tego artykułu. A chciałem jeszcze napisać o co najmniej o jednej ważnej rzeczy, czyli łączeniu filtrów.

Dokładnie tak. Filtry można łączyć

Po w miarę przyjemnym wstępie w postaci omówienie poszczególnych filtrów, możemy przejść do nieco bardziej zaawansowanego zagadnienia jakim jest łączenie i grupowanie filtrów.

W rzeczywistości nie jest to nic skomplikowanego, natomiast dla porządku informuję, że konstrukcja filtrów w naszej wtyczce umożliwia ich swobodne łączenie. Przykładowo, jeśli chcesz wysłać wiadomość do klientów którzy:

  1. Dokonali zakupu w pierwszym kwartale 2021 roku,
  2. wydali na zakupy 1000 i więcej złotych,
  3. ich zamówienia mają status zrealizowane,
  4. klienci mają założone konta w sklepie.

Nic prostszego, wystarczy odpowiednio połączyć filtry by uzyskać taki scenariusz segmentacji klientów:

Grupowanie filtrów

Jak zapewne widzisz, opcje łączenia i grupowania filtrów, dają praktycznie nieograniczone możliwości segmentacji w sklepie WooCommerce.

Segmentacja klientów. ShopMagic, a inne wtyczki WP Desk

Kończąc powoli temat segmentacji klientów w WooCommerce, wspomnę o jeszcze jednej, a dość istotnej kwestii. ShopMagic znakomicie współpracuje z innymi wtyczkami, które dostępne są w ofercie WP Desk. Ta synergia pozwala na jeszcze lepsze wykorzystanie ich możliwości. Przyjrzyjmy się bliżej dwóm przykładom takiej współpracy, dla bardzo popularnych rozszerzeń jakimi są Allegro WooCommerce oraz Flexible Shipping.

ShopMagic i Allegro WooCommerce

Dzięki dostępnym filtrom i parametrom filtrów, można stworzyć automatyzację, która zostanie wysłana tylko do osób, które złożyły zamówienie poprzez sklep WooCommerce. W taki sposób, wykluczymy z komunikacji zamówienia, które pochodzą bezpośrednio z serwisu Allegro.

Jak to zrobić? Wykorzystamy do tego filtr Zamówienie – Pole niestandardowe, który umożliwia złapanie właściwie dowolnych meta danych, a następnie na tej podstawie odpowiednie filtrowanie zamówień.

Konstrukcja tego filtra wygląda tak:

Filtr pole niestandardowe

Natomiast aby filtr Zamówienie – Pole niestandardowe działał zgodnie z założeniami, należy dostępne w nim pola, odpowiednio uzupełnić.

  • Meta key – tu podajemy meta dane oznaczające zamówienie z Allegro, czyli _allegro_checkout_form_data
  • Jako parametr filtra, wybieramy dopasowanie regex. Natomiast w polu meta value, wpisujemy /^$/

Gotowy filtr powinien zatem wyglądać tak:

Filtr allegro

Czym jest dopasowanie regex i co oznacza ten tajemniczy ciąg znaków? Regex to wyrażenia regularne, dzięki którym możesz wyciągać dowolne informacje poprzez wyszukanie jednego (lub więcej) dopasowań określonego wzorca. /^$/ oznacza napis, który zaczyna się i kończy, ale nie ma niczego w środku.

Z punktu widzenia właściciela sklepu, najważniejsza informacja jest taka, że powyższy filtr działa ????.

ShopMagic i Flexible Shipping

Współpraca ShopMagic i Flexible Shipping jest nieco prostsza. ShopMagic ma dedykowany filtr Zamówienie – Metoda wysyłki. Filtr ten umożliwia grupowanie klientów, w zależności od wybranej metody dostawy.

Jeśli zatem korzystasz z wtyczki Flexible Shipping i tworzysz za jej pomocą metody wysyłki – ShopMagic je wykryje.

Filtr metoda wysyłki

Dobrnęliśmy do końca

Co można uznać za swojego rodzaju osiągnięcie. W końcu jest wiele znacznie przyjemniejszych lektur, aniżeli „zaawansowane metody filtrowania i segmentacji klientów w automatyzacjach WooCommerce” ????.

Jeśli masz jakieś pytania odnośnie fascynującego świata filtrów, segmentacji lub wtyczki ShopMagic – pisz śmiało, chętnie odpowiemy.

PS. Dotarcie aż tutaj oznacza, że filtry Ci niestraszne. Jeśli szukasz rozwiązania, które umożliwia segmentację i zarządzanie, ale dokumentami sprzedażowymi, polecam zapoznać się z rozszerzeniem do Faktur WooCommerce – Zaawansowane Filtry.

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne niekategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.