WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu

Od sklepu stacjonarnego do własnej platformy e-commerce. Dlaczego warto sprzedawać online?

Pewnie już czytałeś wiele artykułów o tym dlaczego warto sprzedawać w internecie. W poniższym artykule chcieliśmy przedstawić najważniejsze z naszego punktu widzenia korzyści ze sprzedaży online. Oto kilka powodów, dla których powinieneś zacząć sprzedawać online:

  • kiedy masz lokalny sklep, sprzedajesz tylko osobom mieszkającym w Twojej okolicy. Jeśli prezentujesz swoje produkty w internecie, zyskujesz znacznie większą i bardziej zróżnicowaną klientelę, która może aktywnie zainteresować się Twoją ofertą. Mało tego, Twoja firma nie ogranicza się do macierzystego kraju, ale może również sprzedawać za granicą, poszerzając w ten sposób grono odbiorców;
  • możesz sprzedawać w wielu kanałach jednocześnie. W sieci istnieje wiele platform, z którymi można połączyć się w celu sprzedaży online. Wszystko to pozwala wybrać najlepszy sposób zgodnie z własnymi potrzebami i sprzedawać na wielu frontach. Na pewno słyszałeś o serwisie Allegro czy Amazon? Wszystkie te platformy należy wykorzystać, aby uzyskać jak najlepsze wyniki sprzedaży w internecie;
  • według statystyk z pierwszych miesięcy 2021 roku, e-commerce to stale rozwijająca się branża. W dobie pandemii zwykli konsumenci, którzy nigdy wcześniej nie kupowali przez internet, teraz robią to przynajmniej raz w miesiącu. Rośnie grupa klientów, którzy kupują online raz lub więcej razy w tygodniu. W świetle tych danych możesz łatwo zrozumieć, jak przydatne może być dla Twojej firmy rozpoczęcie sprzedaży w internecie;
  • Twoje konkurencyjne firmy na pewno już próbują sprzedawać online. Dlaczego miałbyś zostać w tyle?

 

Po tych 4 krótkich punktach chcemy Ci przedstawić jak najlepiej zacząć sprzedawać w internecie.

 

PRZEDE WSZYSTKIM: WYBIERZ ODPOWIEDNI PRODUKT

Czy wiesz, że jednym z głównych wyzwań stojących przed tymi, którzy chcą podążać drogą sprzedaży internetowej, jest wybór odpowiedniego produktu do zaoferowania? W rzeczywistości nie zawsze skonfigurowanie własnej witryny lub platformy e-commerce ze wszystkimi produktami, które wstawilibyśmy w naszym lokalnym sklepie, może stanowić właściwy kierunek. Takim działaniem oferta mogłaby się stać zbyt rozproszona, a to wpłynęłoby ujemnie na sprzedaż. Klient czuł by się „oszołomiony” i całkowicie niezdecydowany co do idealnego produktu dla jego potrzeb, decydując się dokonać zakupu gdzieś indziej. Pamiętaj, że Twoja witryna e-commerce nie musi być internetową kopią Twojego „prawdziwego” sklepu, jeśli chcemy to tak nazwać. Musi opierać się na przemyślanych i strategicznych wyborach. 

To działa także w drugą stronę. Jeśli w swoim sklepie stacjonarnym masz mało produktów to nic nie stoi na przeszkodzie, aby w swoim sklepie internetowym zaoferować ich znacznie więcej.

Jak więc wybrać idealny produkt do pokazania klientom? Najpierw wybierz, do kogo chcesz się zwrócić: możesz wybrać między większą lub wąską grupą docelową. Uważaj, aby nie dać się zwieść. Jeśli oferujesz produkt, którego wszyscy potrzebują, oczywiście trudniej będzie ci wejść na i tak już duży i konkurencyjny rynek. Jeśli z drugiej strony będziesz oferować tylko produkty niszowe, nakierowane na konkretnych odbiorców, łatwiej będzie je sprzedawać, ale będziesz miał mniej okazji, aby zainteresować tą ofertą wszystkich. Najlepsze rozwiązanie? Łączenie produktów dostępnych dla wszystkich z produktami niszowymi.

Aby dowiedzieć się, który produkt może być najpopularniejszy spośród wielu innych, które oferujesz, możesz skorzystać z badania słów kluczowych za pomocą planera słów kluczowych Google. Z tego narzędzia można dowiedzieć się, które są głównymi słowami kluczowymi używanymi przez użytkowników, i zrozumieć, co jest najbardziej poszukiwane (a więc sprzedawane). Po użyciu słów kluczowych możesz rozpocząć proces budowania marki. Będzie to świetny sposób, aby zachęcić odbiorców online do łączenia produktów z Twoją marką.

Ważną rzeczą, o której należy pamiętać przy wyborze tego co zaproponować odbiorcom, są ich potrzeby. Wykorzystaj ich problemy i pokaż im, jakie masz rozwiązanie, aby je rozwiązać. Sprawienie, by konsument zrozumiał, jak bardzo możesz być dla niego przydatny, będzie świetnym sposobem na zwiększenie sprzedaży.

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze idealnego produktu do handlu elektronicznego, jest moda. Trendy nieustannie się zmieniają. Podążaj za tłumem i wybierz coś, co pokochają Twoi potencjalni klienci. Jeśli to możliwe, staraj się nawet przewidywać trendy. Bądź na bieżąco ze wszystkim, co dotyczy Twojej dziedziny i upewnij się, że staniesz się modną marką.

USTAL SWOJĄ STRATEGIĘ

To jeden z najtrudniejszych kroków, z którymi trzeba się zmierzyć. To podstawowy krok, który wykorzystuje motywację, która napędza Cię do sprzedaży w internecie. Po dokładnym wybraniu produktu do zaoferowania odbiorcom ustal strategię i zadaj sobie pytanie:

  • jakie cele chcesz osiągnąć? Pomyśl w perspektywie krótkoterminowej: ile masz nadzieję sprzedać w ciągu pierwszych sześciu miesięcy, a ile chcesz zapłacić? Wyznacz sobie dobrze określone cele finansowe – chodzenie na ślepo w tym przypadku może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Możesz ryzykować marnowanie czasu i pieniędzy na działalność, która nie przynosi owoców;
  • jaki margines chcesz uzyskać? Policz: ile kosztuje wyprodukowanie (lub zakup) tego, co sprzedajesz, i oblicz koszt wysyłki i usług związanych z handlem elektronicznym, aby zrozumieć, ile możesz sprzedać swój produkt;
  • kim są twoi konkurenci? Jeśli w swoim lokalnym sklepie doskonale znasz konkurencję, jest znacznie mniej prawdopodobne, abyś wiedział doskonale, kim jest Twój konkurent internetowy. Najpierw znajdź go (np. poprzez wyszukiwarkę Google) i spróbuj dokładnie przeanalizować jego ruchy i produkty oraz postaraj się zrozumieć, na czym powinieneś się skupić, aby klient wolał Twoją firmę od konkurencji. Będzie to również sposób na zrozumienie, co należy zaktualizować lub zmienić w swoim sklepie internetowym, aby był jak najbardziej konkurencyjny;
  • jak ludzie wydają pieniądze w internecie? Zbadaj zwyczaje konsumentów w internecie, zwłaszcza w swojej dziedzinie. Im większa wiedza na temat zachowań klientów, tym większe szanse na zbliżenie się do ich potrzeb i zwiększenie sprzedaży. Dlatego staraj się zrozumieć, kim są twoi klienci i jak możesz zaspokoić ich potrzeby na każdym kroku ich ścieżki zakupowej;
  • za pomocą jakich kanałów możesz dotrzeć do klientów? W przeciwieństwie do prawdziwego sklepu, w którym konsument przychodzi do ciebie z nadzieją na znalezienie rozwiązania swoich problemów, w witrynie e-commerce wszystko działa odwrotnie. W rzeczywistości to ty musisz się pokazać, gdy użytkownik ma określoną potrzebę. Zadaj sobie pytanie, jakie działania będziesz musiał wykonać, aby być jak najbardziej widocznym w sieci. W związku z tym możesz rozważyć strategię marketingu dla handlu elektronicznego.
  • Kiedy dokładnie przeanalizujesz swoje cele ekonomiczne, konkurencję, zwyczaje potencjalnych klientów i środki, które chcesz przeznaczyć, będziesz miał konkretne wyobrażenie o tym, jakie są cele i sposoby ich osiągnięcia. Możesz zatem kontynuować badanie kosztów, które będziesz musiał ponieść w swoim biznesie online.

 

WEŹ POD UWAGĘ WSZYSTKIE KOSZTY, JAKIE BĘDZIESZ MUSIAŁ PONIEŚĆ

Jak już widzieliście, decyzja o sprzedaży online nie jest wyborem, który należy podjąć na miejscu, ale należy go dogłębnie przeanalizować. Również dlatego, że wiąże się to z szeregiem kosztów, które należy wziąć pod uwagę.

 

Do tej pory dobieraliśmy odpowiednie produkty, aby wyróżnić naszą firmę i postawiliśmy sobie cele, analizując konkurencję i zwyczaje potencjalnych klientów. Nadszedł czas, aby przejść dalej i przeanalizować wydatki, które będziesz ponosić. Pierwszym ważnym kosztem do przemyślenia w przypadku handlu elektronicznego jest koszt wysyłki. Podjęcie decyzji, na którym kurierze się zdecydować, ma duże znaczenie nie tylko ze względu na jakość i szybkość usługi, ale także cenę, za jaką można zaoferować produkt i zdecydować, czy będzie można sprzedawać za granicą, czy nie. Jest to zatem fundamentalna decyzja, której nie można przeoczyć, ponieważ może zabrać dużo pieniędzy w miarę rozwoju firmy.

Logistyka nie jest jedyną czynnością, o której musisz pomyśleć, decydując się na otwarcie sklepu internetowego. W rzeczywistości pamiętaj, że będziesz musiał również poradzić sobie z koniecznością obsługi klienta. Posiadanie osoby odpowiedzialnej za odpowiadanie na pytania konsumentów i rozwiązywanie ich problemów jest niezbędne, aby oferować najbardziej efektywną obsługę. Sprawdź również, czy masz wszystkie potrzebne certyfikaty i upewnij się, że gwarantujesz maksymalną ochronę danych swoich klientów. Jeśli poczują się bezpiecznie, będą bardziej skłonni wydać pieniądze w Twojej witrynie.

Wszystkie te kroki, jeśli nie zostaną odpowiednio zbadane, mogą w niedalekiej przyszłości doprowadzić do nieoczekiwanego kosztu dla Twojej firmy i doprowadzić do niepowodzenia projektu. Zadbaj o wszystkie te kroki, a już po kilku miesiącach zauważysz pierwsze dobre rezultaty.

WYBIERZ IDEALNĄ PLATFORMĘ DO SPRZEDAŻY

Doszliśmy do kluczowego momentu, aby otworzyć biznes online. Po podjęciu już wielu decyzji, podejmujemy też najważniejszą: gdzie i jak sprzedawać w internecie? Czy lepiej mieć autonomiczną platformę, która może najlepiej wyrazić Twoją markę, czy może polegać na „gigantach” handlu elektronicznego i łatwo dotrzeć do konsumentów? Aby odpowiedzieć na te pytania, musisz zrozumieć różnicę między własnym sklepem internetowym a lokalem pod działalność, a wynajmie powierzchni w centrum handlowym. W pierwszym przypadku (na przykład WooCommerce i Magento) masz maksymalną autonomię i możesz uzyskać lepszą widoczność, ale musisz sobie poradzić z ogromnymi początkowymi kosztami inwestycyjnymi. W drugim natomiast (na przykład Allegro czy Amazon), w którym „wynajmujesz” przestrzeń, aby sprzedawać swoje produkty,  musisz zapłacić określoną kwotę, aby tam pozostać i nie czujesz się niezależny tak, jakbyś był w rzeczywistości u siebie. Ale zobaczmy je szczegółowo.

 

Zacznijmy od własnego sklepu internetowego. Jeśli cenisz sobie niezależność, tego typu rozwiązanie może być idealnym rozwiązaniem. W takim przypadku polegasz na rozwiązaniach, które mogą zaoferować Ci sklep, w którym całkowicie niezależny od innych kanałów, możesz zaprezentować swoje produkty. Zalety to: brak konieczności polegania na nikim, możliwość stworzenia strony internetowej dostosowanej do Twojej marki i maksymalne wykorzystanie sprzedaży.

 

Wadą własnego sklepu internetowego, jak łatwo się domyślić, jest konieczność samodzielnego myślenia o wszystkim, do czego odnosi się handel elektroniczny: programowaniu, wysyłce, obsłudze klienta, marketingu. W praktyce będziesz potrzebować programisty, który będzie w stanie stworzyć strukturę Twojej witryny e-commerce, ale jeśli uda Ci się szczegółowo przeanalizować każdy aspekt, odniesiesz doskonałą korzyść. Zapewnisz lepszą widoczność swojej marce, bez podporządkowywania się czyimś regułom i konieczności płacenia dodatkowych prowizji. Ponadto możesz  budować lojalność klientów, wysyłając im ulotki (nielegalne w przypadku sprzedaży na Allegro). Możesz zatem uzyskać dalsze reklamy, poprzez marketing, sprzedaż krzyżową, wysyłkę pocztową.

 

Jakie są główne platformy sklepowe open source? Na pierwszym miejscu niewątpliwie jest Magento. Jest liderem dużych sklepów online: platforma ta ugruntowała swoją pozycję na rynku dzięki jakości oferowanych usług. Dzięki Magento możesz śledzić stany magazynowe, wykonywać czynności administracyjne i księgowe, tworzyć kategorie produktów i wiele więcej. Wszystko to sprawia, że ​​ta platforma jest użytecznym narzędziem dla tych, którzy planują duży sklep i intensywny rozwój. Jedną z wad Magento jest koszt wdrożenia i utrzymania tego systemu. Jest to drogi system.

 

Inną taką platformą, która w ostatnich latach kradnie show Magento, jest WooCommerce, który jest bardziej odpowiedni dla małych firm i średnich firm. W rzeczywistości jego prostota i intuicyjność sprawiają, że jest łatwy w obsłudze nawet dla tych, którzy nie są wykwalifikowanymi technikami. Ponadto jego konstrukcja jest szczególnie przyjazna dla użytkownika dzięki użyciu CMS WordPress, gwarantując intuicyjność rozwiązań. Jest to także system znacznie tańszy we wdrożeniu i utrzymaniu, niż wspomniany wyżej Magento.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o różnicach między Magento i Woocommerce, przeczytaj dedykowany artykuł. (Jak wybrać oprogramowanie sklepu internetowego)

Two girls with drinks searching in online shops and comparing prices with those in offline departments

Drugim sposobem rozpoczęcia sprzedaży jest wystawienie swoich ofert na platformach sprzedażowych – marketplace’ach. Jest to z pewnością najłatwiejszy i najtańszy sposób pod względem startu sprzedaży. Tego typu platforma gromadzi w rzeczywistości różnych sprzedawców, tworząc coś w rodzaju „centrum handlowego online”. Platformy mogą zajmować się pojedynczym rodzajem produktu (na przykład meble, odzież itp.) lub łącząc kategorie produktów o różnym charakterze (Allegro, Amazon). Główną zaletą tego typu platformy jest fakt, że nie musisz płacić za początkową inwestycję swojego e-commerce. Wadą jest oczywiście to, że będziesz musiał „zostawić” w platformie sprzedażowej prowizję, która stanowi procent wpływów z każdej sprzedaży. Co więcej, na platformie tego typu ciężko będzie budować świadomość własnej marki, będąc po prostu „jednym z wielu”.

Załóż swój sklep już teraz →

 

Jakie są najlepsze platformy handlowe? W tym kontekście nie sposób nie wspomnieć o Allegro czy Amazonie i eBayu. Wszystkie są skierowane do małych i dużych firm, bez szczególnych ograniczeń. Amazon czasami zajmuje się również logistyczną częścią usługi. Allegro i eBay stał się popularną witryną do sprzedaży rzeczy używanych i aukcji. Rozpoczęcie sprzedaży poprzez marketplace’y jest szczególnie przydatnym rozwiązaniu zwłaszcza dla tych, którzy chcą na razie „przetestować grunt” e-commerce, a następnie ewentualnie zainwestować większą kwotę, aby przejść na platformę autonomiczną.

 

 

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.