WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu

Opisy produktów, które sprzedają

Pisanie wysokiej jakości treści nie jest zarezerwowane wyłącznie dla czasopism, blogów i gazet, które istnieją w sieci od kilkunastu lat. To samo dotyczy sklepów internetowych, które każdego dnia muszą wyróżniać się na tle konkurencji, aby pozyskiwać nowych klientów i widoczność w wyszukiwarkach.

Dlatego w każdej strategii handlu elektronicznego konieczne jest, aby pracować nad opisami produktów. Ale co oznacza dobrze napisany tekst? Powinniśmy pisać przede wszystkim dla wyszukiwarek czy dla klientów? Ten artykuł ma na celu przedstawienie różnych typów opisów produktów, wyjaśnienie ich znaczenia dla pozycji Twojej witryny w wyszukiwarkach oraz podanie kilku wskazówek, jak przekonać potencjalnych klientów oraz Google.

 

Dlaczego warto pisać wysokiej jakości opisy produktów?

Pierwsza aktualizacja Google o nazwie Panda z 2011 roku wprowadziła tak wiele nowych zasad wyszukiwarki, że dotychczasowe praktyki zostały całkowicie zmienione. Od czasu tej aktualizacji, wysokiej jakości treści o wysokiej wartości dodanej pozwalają jej lepiej pozycjonować się w wyszukiwarkach. Słaba lub nadmiernie zoptymalizowana treść została ukarana przez Google, a dobrze napisane strony awansowały w wynikach wyszukiwania. Wymagania były jasne: brak powielania tekstu, brak obcych słów oraz, w miarę możliwości, oryginalne i dobrze napisane teksty.

W wielu sklepach internetowych i porównywarkach cen pojawił się wówczas poważny problem. W większości przypadków zawartość ich stron nie była ich własną treścią, ale opisem ustalonym przez producenta. Dlatego algorytm Google przeanalizował ten tekst jako zduplikowaną treść (duplicate content) i obniżył pozycję odpowiedniej strony. Dlatego dziś sklepy internetowe muszą starać się bardziej wyraźnie odróżniać się od konkurencji. Wykorzystanie tego potencjału i inwestowanie w wysokiej jakości opisy produktów, może okazać się wyraźną i decydującą przewagą w zdobywaniu najwyższych miejsc w wynikach wyszukiwania Google, a co za tym idzie, także i klientów.

 

Różne rodzaje opisów produktów

Opisy produktów to nie tylko teksty: istnieją różne metody opisania podstawowych informacji o Twoich produktach do określonej grupy docelowej. Większość stron jest zbyt opisowa lub zawiera zbyt wiele informacji. W zależności od produktu i grupy docelowej, czysto informacyjny tekst nie zawsze jest jednak wystarczający. Oto różne funkcje, które może mieć Twój opis:

  • Funkcja opisowa: jest to metoda klasyczna. Służy do sklepów internetowych o dowolnej dziedzinie działalności. Opis jest neutralny i nie ma na celu zachęcać do zakupu. Klientowi opisano główne funkcje i cechy produktu.
  • Funkcja argumentacyjna: jest to podejście jest bardzo pragmatyczne. Zamiast używać stylu literackiego i pięknych wyrażeń, zestawiamy listę zalet produktu. Korzystanie z list z łącznikami jest powszechne, ponieważ umożliwia szybki przegląd funkcji i korzyści.
  • Funkcja narracyjna: opowiadanie historii jest jednym z nowych przejawów marketingu internetowego, często używanego do pisania treści. Pisarz wnosi do opisów swój osobisty charakter, starając się wzbudzić emocje w kliencie podczas czytania. Zamiast czysto i prosto przedstawiać fakty, tekst będzie grał na jego uczuciach. Odpowiadając na potrzeby i wzbudzając pragnienia, opis musi skutecznie przemówić do klienta.
  •  Funkcja połączenia: opis produktu ma znacznie bardziej marketingowy charakter niż wymienione powyżej. Opisy są często subiektywne, mogą opowiadać historię, ale często okazują się upiększone. Klienci są zazwyczaj wymienieni bezpośrednio. Na przykład używane są zwroty, takie jak „nie czekaj dłużej, aby go wypróbować” lub „ten produkt jest stworzony dla Ciebie”.

 

Elementy opisu niezbędne na karcie produktu

Niezależnie od tego, jaki charakter ma tekst opisu, we wszystkich przypadkach musi spełniać kilka wymagań. Opis produktu musi być bezbłędny, niepowtarzalny i kompletny.

Jaka powinna być zawartość dobrej karty produktu ?

Karta produktu zwykle zaczyna się od krótkiego opisu przedmiotu tzw. zajawki. Opis ten wyświetlany jest najczęściej zaraz pod wynikiem danej strony w Google jak i w różnych elementach sklepu internetowego. Jest on na tyle istotny, że na jego podstawie klienci decydują czy kliknąć w dany produkt.

Następnie najczęściej poniżej głównego zdjęcia i przycisków akcji znajduje się szczegółowy opisu przedmiotu. Można w nim powtórzyć najważniejsze punkty tworząc listę słów kluczowych. Wielu handlowców oferuje przegląd cech swoich produktów za pomocą przerywanych list. Stosowanie opisów i list jest ważne, ponieważ internauta bardzo często ma wybiórczą lekturę: powierzchownie przegląda strony i pomija fragmenty, za to jego wzrok przyciągają tytuły oraz wyróżniki.

Oprócz samego opisu cech i korzyści z produktu nie możemy zapominać o innych ważnych elementach opisu. Wśród istotnych elementów opisu produktu znajdziemy takie elementy jak:

  • Wymiary i masa jednostkowa
  • Szczegółowe informacje techniczne
  • Dodatkowe informacje (na przykład: instrukcje użytkowania, porady itp.)
  • Linki do powiązanych produktów lub akcesoriów

W dalszym ciągu ważne jest również użycie słów kluczowych lub ich kombinacji. W pierwszej kolejności należy zastosować najbardziej odpowiednie wzory, ale pamiętaj aby ich nie nadużywać. Nie staraj się na siłę używać słów kluczowych w każdym zdaniu. Niech teksty będą naturalne, a dane frazy użyte w co drugim zdaniu! Tak zwane „upychanie słów kluczowych”, które jeszcze kilka lat temu było na porządku dziennym, jest teraz surowo karane przez Google.

Najważniejsze wskazówki dotyczące treści w opisie

Kiedy opracowujemy kartę produktu, często mówimy o Google i zaletach wysokiej jakości treści w celu optymalizacji jej widoczności w wyszukiwarkach. Choć temat jest istotny, należy mieć na uwadze, że opisy produktów przeznaczone są przede wszystkim dla użytkowników

Jeśli internauta trafił na Twoją stronę w wyszukiwarkach, to jeszcze nie oznacza sukcesu. Teraz należy przekonać odwiedzających, aby stali się kupującymi. Opisy produktów w połączeniu z odpowiednimi zdjęciami, będą zachęcać lub zniechęcać klienta do zakupu. O sukcesie sklepu internetowego decydują teksty które nie tylko informują, ale również przekonują. Oto kilka wskazówek dotyczących pisania opisu produktu, który sprzedaje:

  1. Dobrze adresuj swoją ofertę

Ważne jest, aby zawsze stawiać się na miejscu swoich klientów: znajduje to odzwierciedlenie w stylu i tonie kart produktów. Gdy nasi klienci są ekspertami, używamy żargonu technicznego odpowiadającego ich specjalizacji. Z drugiej strony, jeśli grupa docelowa jest mało lub niedoinformowana, to warto wrócić do podstaw, użyć prostego języka i wyjaśnić techniczne słowa.

W przypadku witryn o modzie lub kosmetykach, mile widziane są opisy odwołujące się do emocji lub z użyciem zróżnicowanego słownictwa. Jeśli chodzi o sektor komputerów lub elektroniki, wskazane jest bardziej bezpośrednie i konkretne sformułowanie. Niezbędna jest również spójność.  Sposób zwracania się do czytelnika, taki jak wybór stylu lub formy i zaadresowania go, musi na przykład zostać wcześniej określony, aby móc pisać harmonijnie w całej witrynie.

  1. Podkreśl wyjątkową obietnicę sprzedaży

Postaw się w sytuacji kupującego i spróbuj zrozumieć, dlaczego chce umieścić Twój produkt w swoim koszyku. Niezbędne jest przekonanie klienta o wyjątkowości naszej oferty. Charakterystyka Twoich produktów, a zwłaszcza ich zalety, muszą być oczywiste.

Poniższe pytania mogą pomóc w pisaniu:

  • Dlaczego moi klienci mieliby kupować ten przedmiot?
  • Czym różni się od innych produktów?
  • Jak to poprawia codzienne życie moich klientów?
  • Jakie konkretne rozwiązania oferuje?

Ale uwaga: aby przekonać użytkowników i odróżnić się od konkurencji, wielu copywriterów nadużywa superlatywów. Wyrażeń „lepszy”, „szybszy” czy „większy” należy używać z ostrożnością, podobnie jak subiektywnych słów (dobre, świetne, interesujące, godne polecenia) lub przymiotników wyrażających ocenę wartościową (wspaniały, fantastyczny, wyjątkowy). Za tymi wszystkimi słowami idzie odpowiedzialność za takie, a nie inne cechy danej rzeczy.

  1. Unikaj gotowych receptur

Internauci szukają informacji, rozrywki, inspiracji. Kreatywność odgrywa również główną rolę w opracowywaniu opisów produktów. Czasami istnieje ryzyko, że wpadniesz w szablonowość, jak to jest w zwyczaju na stronach sklepów z modą lub kosmetykami. Zamiast jednoznacznie stwierdzać, że Twój produkt jest „niezbędny na lato”, warto zadać sobie pytanie, co dokładnie sprawia, że ​​Twój produkt jest niezbędny i wyjaśnić to: na tym polega Twoja prawdziwa wartość.

Aby być kreatywnym, staraj się wywołać obrazy u użytkownika. Pisz dynamiczne i bogate teksty, zapomnij o pustych zdaniach i zamiast tego zajmuj się mocnymi i trafnymi słowami .

  1. Bądź konkretny

Należy również unikać kilku typowych nawyków marketingowych, takich jak terminy objaśniające, uogólnienia i abstrakcyjne pomysły.

Rzadko zdarza się mieć produkty „na każdy gust”, „które każdy lubi” czy nawet „zawsze przydatne”, takie określenia, które zresztą często okazują się fałszywe, nie mają wartości dodanej. Dlatego lepiej jest być konkretnym i formalnie określić specyfikę swoich produktów

Klasycznym błędem jest też zawyżanie słów. Skoncentruj się bardziej na tym, co Cię wyróżnia, unikaj powtórzeń i banałów . Wskazanie, że możesz jeździć bez dachu swoim kabrioletem lub że kurtka puchowa zapewnia ciepło w zimie, to oczywiste fakty, bez których czytelnik będzie mógł się obejść.

  1. Pisz pozytywnie

O ile to możliwe, unikaj konstrukcji zdań, które bez ogródek wyjaśniają, czym produkt nie jest, albo czego nie może lub czego nie robi. Oczywiście zawsze warto wiedzieć, że buty nie ranią stóp ani nie powodują pęcherzy. Podobnie lepiej mieć sukienkę, która nie obciąża sylwetki ani nie nadaje wyglądu kobiety w ciąży. Jednak negacja zdań uniemożliwia czytelnikowi postrzeganie także tych mocnych stron jako pozytywnych. Zamiast tego napisz o wygodzie butów, które dzięki innowacyjnym podeszwom okazują się wygodne w noszeniu. Sukienkę zaś opisz jako ta, która poprawia sylwetkę, aby była bardziej efektowna. Nie należy wspominać o problemie, który się nie pojawia.

 

 

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.