WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu

Podsumowanie Black Friday w WP Desk

Black Friday Case Study

W tym roku po raz pierwszy wzięliśmy udział w święcie zakupoholików zwanym Black Friday :) Udział w tej akcji przełożył się na ciekawe wyniki. Postanowiliśmy się nimi z Wami podzielić. Zapraszamy do zapoznania się z naszym Black Friday Case Study.

Założenia

Nasza polityka rabatowa jest dość restrykcyjna. Nie udzielamy rabatów w social media czy na obsłudze klienta. Nie udzielamy rabatów nawet na większe zamówienia, z wyjątkiem promocji takich jak Startowy Pakiet WooCommerce. Promocja z okazji Black Friday zyskała zatem dość duże zainteresowanie z powodu swojej unikalności. Pozostawiliśmy jednak szczyptę tajemnicy, gdyż w naszej komunikacji nie informowaliśmy, jak duży rabat oferujemy. Ostatecznie rabat wynosił 20%.

Rabat można było uzyskać dzięki zapisaniu się na listę mailingową. Kupon rabatowy został przesłany w piątek na wszystkie adresy e-mail na liście mailingowej, nie tylko na te dodane w formularzu we wpisie komunikującym promocję. Oprócz tego na newsletter można było się zapisać przez cały weekend od Black Friday do Cyber Monday. Każda osoba, która w tym czasie zapisała się na newsletter, otrzymała kod rabatowy o tej samej wartości poprzez autoresponder.

Komunikacja promocji w social media

Do komunikowania naszej promocji wykorzystaliśmy social media. Odpowiednia informacja została opublikowana na naszym fanpage oraz grupie WooCommercePL. W grupie zastosowaliśmy również przypomnienia o promocji.

W komunikację zaangażowali się też nasi Przyjaciele, którzy poinformowali swoich odbiorców o naszej akcji. Bardzo Wam dziękujemy!

zrzut ekranu postów z Facebooka - WP Desk Black Friday
Przykładowe posty naszych przyjaciół

Oprócz organicznej komunikacji nasz post na fanpage WP Deska dopaliliśmy kwotą 100 zł rozłożoną na 3 dni (wtorek – czwartek przed Black Friday).

Promocja FB Ads - WP Desk Black Friday

Realizacja

Wpis na temat Black Friday opublikowaliśmy na tydzień przed wysyłką kuponów rabatowych, tj. 17 listopada. Od tego dnia aż do Black Friday sprzedaż tygodniowa zmalała o 30%. W środę i czwartek poprzedzające Black Friday sprzedaż była niemalże zerowa. Osoby planujące zakup wtyczek wstrzymały się do uzyskania kodu rabatowego.

Pierwszy wpis w grupie WooCommercePL pojawił się 20 listopada w poniedziałek. Nasi Przyjaciele publikowali posty między wtorkiem, a czwartkiem. Reklama postu na fanpage WP Deska została uruchomiona dwa dni po jego publikacji, tj. 22 listopada.

Kody rabatowe wysłaliśmy 24 listopada rano. Od tego momentu rozpoczął się szał zakupów.

Wyniki

To chyba najciekawsza część naszego Black Friday Case Study :) Poniżej prezentuję wykres ilustrujący przychody w okresie od 21 listopada do 27 listopada (na niebiesko) w porównaniu z przychodami za poprzedni okres.

Black Friday Case Study: Wykres tygodniowy

Na wykresie widać spadek przychodów niemalże do zera w dniach 17-18 listopada. Kolorem pomarańczowym został oznaczony bowiem poprzedni okres (24 listopada – 7 dni = 17 listopada).

Znacznie ciekawsze jest porównanie tydzień do tygodnia z perspektywy ostatnich trzech miesięcy. Bardzo ważna uwaga: ostatni punkt wykresu to zaledwie dwa dni (26-27 listopada)! Wynika to z tego, że kody rabatowe były ważne aż do poniedziałku. Prawdopodobnie osoby wyczekujące na kody rabatowe dokonały zakupu w piątek. Dotarliśmy jednak również do innej grupy. Z racji, że kody rabatowe były wysyłane do wszystkich zapisanych na newsletter, to trafiliśmy na pewno do grupy osób, które o całej promocji nie miały pojęcia. Te osoby prawdopodobnie potrzebowały chwili do namysłu po otrzymaniu kodu i dokonały zakupu w sobotę i niedzielę.

Black Friday Case Study: wykres 3-miesięczny

W trakcie ważności promocji (od piątku do poniedziałku) wygenerowaliśmy tyle transakcji, ile na co dzień generujemy w okresie 2 tygodni – prawie 150 zamówień. Dzięki promocji Black Friday nasze przychody w stosunku do października zwiększyły się o około 60%.

Zapis na newsletter z poziomu wpisu blogowego o promocji dokonywaliśmy na osobną listę. Dzięki temu możemy powiedzieć, jak dużo osób zapisało się w związku z promocją. Było to dokładnie 338 osób. Można założyć, że około 1/3 z nich dokonała ostatecznie zakupu. Są to szacunki dlatego, że – jak wspomniałem wcześniej – kody rabatowe otrzymały także osoby, które już wcześniej były zapisane na newsletter. Nie jesteśmy natomiast w stanie na podstawie kodów określić, ilu dokładnie transakcji dokonała jedna, a ilu – druga grupa.

W okresie promocji 91% zakupów zostało dokonanych z użyciem kuponu. Choć kupon został wysłany każdemu zapisanemu do newslettera, współczynnik otwarć wynosił 32,09%. Jest to niewiele powyżej średniego open rate naszych newsletterów. Facebook jako medium miał ogromne znaczenie w sukcesie naszej akcji. Na post o promocji aż 3/4 ruchu pochodziło z Facebooka, przy czym połowa tego ruchu była kupiona (FB Ads).

Podsumowanie Black Friday Case Study

Podsumowując, chciałbym napisać, że jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów akcji Black Friday. Warto dodać w tym miejscu, że na znacznie mniejszą skalę promocję uruchomiliśmy również w wersji zagranicznej WP Desk. Nie przyniosła ona tak spektakularnych efektów jak w Polsce, co wynikało z małego zaangażowania po naszej stronie. Wygenerowaliśmy jedynie kupony rabatowe dla osób zapisanych na nasz newsletter i wysłaliśmy je. Nie było akcji z zapisem na newsletter, ani działań społecznościowych.

Jak widać sam rabat nie wystarczy, a klucz tkwi w odpowiedniej komunikacji z potencjalnymi klientami! W przyszłym roku w oparciu o zebraną wiedzę postaramy się o jeszcze lepsze wyniki, co mam nadzieję pozwoli pochwalić się efektami w Black Friday Case Study 2018 :)

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.