Cookies preferences

Others

Inne niekategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Necessary

Necessary
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Advertisement

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analytics

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Functional

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Performance

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.

WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu

Domena, hosting, certyfikat dla sklepu internetowego – jak dobrze kupić?

Jaki hosting i domenę wybrać pod WordPress i WooCommerce

Wielu z nas staje przed dylematem wyboru hostingu. Jest to ważny wybór, gdyż hosting jest tak naprawdę domem dla naszego sklepu internetowego. Od jego jakości zależeć będzie szybkość działania sklepu, jego stabilność oraz nasz święty spokój. Z tego artykułu dowiesz się, jaki hosting pod WordPress i WooCommerce wybrać i czym kierować się przy jego wyborze.

Jeśli szukasz prostej odpowiedzi na pytanie: “który hosting wybrać dla WooCommerce?” oto ona:

Aktualnie korzystamy wyłącznie z hostingu LH.pl

Dlaczego?

  • Nigdy nas nie zawiedli, zarówno pod kątem serwerów, jak i obsługi.
  • Zależy im na KAŻDYM kliencie – bez względu na skalę jego biznesu.
  • Mają najszybszy support na planecie (nawet jeśli w komunikacji brakuje zwrotów grzecznościowych to obsługa jest błyskawiczna i na temat).
  • Oferują wiele usług (serwery współdzielone, VPSy, dedykowane, domeny, SSL, itd.). Można płacić fakturę w jednej firmie i mieć święty spokój.
  • To fajni ludzie. Po prostu. Znamy ich osobiście, często spotykamy się na WordPressowych konferencjach (które i oni, i my wspieramy).

    UWAGA! Użyj kodu WPDESK i kup swój hosting 20% taniej!

    Zobacz, jaki wybrać hosting pod WordPress i WooCommerce

Sprawdź LH.pl

Spis treści

  1. Jaki hosting dla WordPress i WooCommerce wybrać? Chcę najlepszy!
  2. Dlaczego wiedza jaki hosting wybrać ma znaczenie?
    1. Przerwy w działaniu strony
    2. Wolne ładowanie strony
    3. Niedziałająca poczta e-mail
    4. Problem z wtyczkami przez limity serwera
    5. Nerwówka przez niskiej jakości support
    6. Utrata danych
  3. Jaki hosting wybrać? – rodzaje hostingu
    1. Serwer dedykowany
    2. Hosting współdzielony
    3. VPS
    4. Rozwiązanie hybrydowe
  4. Jakie parametry powinien mieć dobry hosting?
    1. Parametry podstawowe
    2. Wygodny panel zarządzania serwerem
    3. Rozsądne ceny rejestracji i przedłużenia domen
    4. Oferta certyfikatów SSL
  5. Czym kierować się przy wyborze firmy hostingowej?
    1. Komplementarność usług
    2. Opinie w internecie
    3. Jakość supportu
    4. Historia firmy
  6. Jaki hosting wybrać? – zaproszenie do dyskusji

Jaki hosting dla WordPress i WooCommerce wybrać? Chcę najlepszy!

Na wstępie chcę zaznaczyć jedną ważną rzecz. Nie wskażę Tobie jednej konkretnej firmy hostingowej. Chcę przedstawić Tobie wszystkie najważniejsze aspekty hostingu tak, abyś bogaty w wiedzę mógł samodzielnie podjąć decyzję odnośnie tego jaki hosting wybrać, np. pod sklep na WordPress i WooCommerce.

Nie jestem jedyną osobą, która uważa, że nie istnieje coś takiego jak najlepszy hosting. Bartosz Romanowski, mający z WordPressem do czynienia od ponad dekady, na swoim blogu pisze:

(…) nie jestem w stanie wskazać najlepszej usługi czy firmy hostingowej, bo to po prostu niemożliwe. Jeśli ktoś twierdzi, że firma XYZ jest najlepsza, to albo nie wie o czym mówi, albo zwyczajnie kłamie.

WP Zen - hosting zrzut ekranu
Bartosz Romanowski od kilku lat prowadzi bloga wpzen.pl

Więcej komentarzy na temat wyboru hostingu

Wojciech Górski, specjalista w zakresie stron internetowych i WordPressa, na ten temat często padającego pytania “jaki hosting wybrać” wypowiada się następująco:

Pytanie zadawane bardzo często na forach, grupach facebooka i w zasadzie wszędzie, gdzie przewija się tematyka stron internetowych różnego rodzaju. W większości przypadków pada słowo “najlepszy” – niestety przy doborze oferty hostingowej słowo to ma pojęcie względne (…)

Kasia Aleszczyk, twórczyni AkademiiWP, na swoim blogu również zabrała głos w tym temacie:

Jaki hosting wybrać dla WordPressa? To pytanie spędza sen z powiek WordPress-owcom zarówno na forum WordPress.org, jak i we wszystkich innych miejscach, w których pomagają oni ludziom w problemach z WordPressem. (…) Skoro już jesteśmy szczerzy – znaczy się ja jestem szczera z wami – to jednocześnie jest to pytanie, na które NIE MA tzw. dobrej odpowiedzi.

W artykule przedstawię Ci najważniejsze czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę podczas szukania odpowiedzi na pytanie, jaki hosting wybrać np. pod WordPress i WooCommerce. Pod artykułem chcę wywołać dyskusję na temat rozwiązań hostingowych dla naszych sklepów. Jest nas wielu i warto, abyśmy dzielili się swoimi doświadczeniami. Zachęcam Cię do włączenia się do niej po przeczytaniu tego artykułu. A więc zaczynamy!

Dlaczego wiedza jaki hosting dla WordPress i WooCommerce wybrać ma znaczenie?

Zły wybór hostingu będzie pokutował. Twój sklep będzie narażony przez to na różnego rodzaju zakłócenia w zakresie jego funkcjonowania. Postanowiłem opisać zagrożenia związane ze złym wyborem, aby już na samym początku przekonać Cię, że naprawdę warto zagłębić się w temat :)

Przerwy w działaniu strony

Gdy Twój sklep jest niedostępny z poziomu przeglądarki internetowej, to nie tylko w tym danym momencie nie zarabiasz. Klienci nie mogą kupować, nie sprzedajesz, czekasz, aż awaria minie. Strona sklepu niedostępna przez dłuższy czas od kilkunastu do kilkudziesięciu minut zmienia jednak również postrzeganie klienta na temat marki. Uważa sklep za nieprofesjonalny. Tracisz zatem nie tylko aktualną sprzedaż, ale i przyszłego klienta. Chwilowe przerwy w działaniu liczone w sekundach mogą się czasami zdarzyć w trakcie dnia, a w nocy niektóre firmy hostingowe prowadzą prace techniczne. Najważniejsze, aby w godzinach szczytu sklep funkcjonował poprawnie.

Komentarz na temat awarii firmy hostingowej
Sklep internetowy niedostępny z powodu awarii to straty w sprzedaży

Wolne ładowanie strony

Gdy firma hostingowa źle zarządza serwerem, np. zakłada zbyt optymistyczne scenariusze tzw. oversellingu (sprzedawanie większych zasobów mocy serwera niż realnie posiadane), strony działają wolno. Overselling jest powszechnie stosowany, tak samo jak overbooking w branży lotniczej czy hotelowej. Tutaj przyjmuje się zasadę, że z zakupionej przykładowo 10-gigabajtowej przestrzeni serwera www klient wykorzysta jedynie mniejszą część. Overselling musi być jednak prowadzony z głową i w oparciu o dobrze skonfigurowane limity serwera. Nie może być bowiem sytuacji, gdy serwis jednego klienta zakłóca pracę serwisu innego klienta.

Infografika na temat strat z powodu wolnego działania sklepu internetowego
Czas to pieniądz – dosłownie!

Fakty mówią same za siebie. Jak podaje lider branży marketingowej Kissmetrics, 40% ludzi opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy. By lepiej zobrazować potencjalne straty Kissmetrics stworzył ciekawe porównanie. Jeśli sklep internetowy sprzedaje towaru za 100.000$ dziennie, to różnica w ładowaniu strony o 1 sekundę skutkuje obniżeniem sprzedaży o 2,5 miliona dolarów w ciągu roku!

Niedziałająca poczta e-mail

Według badania omówionego przez serwis econsultancy, 44% konsumentów wybiera e-mail jako kanał komunikacji. Sam pewnie wiesz, że wielu klientów woli wysłać zapytanie mailem niż zadzwonić. Dodatkowo obsługa mailowa jest mniej problematyczna dla sklepu internetowego niż wsparcie na żywo “na słuchawce”. Skrzynka mailowa Twojego sklepu musi zatem działać sprawnie.

Wykres kołowy - 82% klientów rezygnuje z usług firmy po złych doświadczeniach w obsłudze klienta
Email to ważny kanał komunikacji i musi działać! (źródło grafiki: groovehq.com)

Wyobraź sobie sytuację:

  • Klient do Ciebie pisze, ale nie otrzymuje od Ciebie odpowiedzi, bo nie docierają do Ciebie jego maile lub
  • Odpisujesz Klientowi, ale z powodu błędu Twojego serwera on nie otrzymuje Twojej odpowiedzi lub
  • Klient pisze do Ciebie i otrzymuje automatyczną odpowiedź – błąd serwera

To wszystko może się zdarzyć. Pomyśl o potencjalnych konsekwencjach typu obdzwanianie klientów w celu ustalenia, na czym stanęła konwersacja, które wiadomości otrzymał, a których nie. Gdy taka awaria zdarzy się w ciągu tygodnia roboczego, będzie czekać Cię sporo dodatkowej pracy by to wszystko odkręcić. Lepiej tego uniknąć i zastanowić się zawczasu, jaki hosting wybrać np. pod WordPress i WooCommerce.

Problem z wtyczkami przez limity serwera

Większość hostingów nakłada na serwery www odpowiednie limity bezpieczeństwa. Jest to całkiem normalne i ma to sens. Limity są punktem odniesienia, którego nie ma w przypadku ofert “bez limitów”. W tych drugich, w przypadku generowania zbyt dużego obciążenia na serwerze, Twoja umowa zostanie wypowiedziana na podstawie “łamania regulaminu fair-use”. Pole do interpretacji jest spore, dlatego lepiej, gdy mamy wszystko czarno na białym. Lepiej gdy limity są przez firmę hostingową podane i możemy je porównać. Dzięki temu możemy również wybrać lepszą ofertę.

Zrzut ekranu - błąd "fatal error" z powodu braku pamięci
Błąd wtyczki spowodowany limitami pamięci (źródło grafiki: inmotionhosting.com)

W większości przypadków limity dotyczą wykorzystania czasu pracy procesora oraz pamięci RAM serwera. Zbyt niski limit na pamięć RAM utrudnia rozbudowę sklepu. Gdy w Twoim sklepie rośnie liczba produktów i zamówień, to wtyczki przetwarzające te dane potrzebują więcej pamięci do działania. Bez jej zwiększenia nie ma możliwości kontynuowania poprawnej pracy tych wtyczek.

Nerwówka przez niskiej jakości support

Masz prawo nie znać się na administracji serwerem. Prowadzisz swój sklep, masz swoje na głowie. Obsługa Klienta firmy hostingowej powinna służyć Ci pomocą w każdej nurtującej Cię sprawie. To, co szczególnie istotne, to aby wsparcie było świadczone szybko i sprawnie. Nie zawsze musi być ono świadczone telefonicznie, jako że wiele spraw i tak będzie wymagało napisania maila. Najgorsze, co może Ci się przytrafić, to niekompetentni ludzie po drugiej stronie. Ludzie, którzy do działu obsługi klienta w firmie hostingowej trafili z łapanki. Może się niestety zdarzyć, że będą mieli mniejszą wiedzę niż Ty sam.

Komentarz jednego z klientów firmy hostingowej - brak kontaktu
Klientka jednej z firm hostingowych nie może uzyskać kontaktu w krytycznej sytuacji

Utrata danych

Niestety taki scenariusz też jest możliwy. Nie wszystkie firmy posiadają odpowiednie procedury, personel, sprzęt. W 2016 roku miała miejsce awaria hostingu 2be.pl, skutkująca utratą danych właścicieli stron i sklepów internetowych. W takim przypadku w praktyce wiele biznesów zakończyło swoją działalność, gdyż nie byli w stanie odtworzyć swoich sklepów, baz produktów, zamówień i klientów.

Jaki hosting wybrać np. pod WordPress i WooCommerce? – rodzaje hostingu

Jako osoba bez doświadczenia administratorskiego potrzebujesz przede wszystkim wygodnego, funkcjonalnego i intuicyjnego panelu obsługi serwera. Najlepszym wyborem dla Ciebie będzie zatem tak zwany serwer współdzielony. To właśnie tę usługę najczęściej określa się mianem hostingu. W rzeczywistości istnieją jeszcze inne rozwiązania.

Zdjęcie serwerów Dell np. pod hosting
Serwer jest podobny do komputera PC. Różnica tkwi w bardziej wydajnych podzespołach

Firmy hostingowe posiadają maszyny – serwery. Serwer to komputer, którego zadaniem jest dynamiczne serwowanie (stąd nazwa) stron internetowych internautom łączącym się z serwerem. Maszyna taka ma zainstalowany specjalny system operacyjny, zazwyczaj jest to Linux. W momencie gdybyś miał całą taką maszynę do swojej dyspozycji, to mówimy o tzw. serwerze dedykowanym.

Taka pojedyncza maszyna może być podzielona na serwery wirtualne (tzw. hosting www), serwery VPS lub stanowić część większej infrastruktury w przypadku rozwiązań hybrydowych. Niemniej musisz mieć świadomość, że podobnie jak w przypadku zwykłego komputera, WordPress wraz z WooCommerce stanowią swego rodzaju aplikację, którą serwer (hosting) musi uruchomić.

Wraz ze zwiększonym ruchem na sklepie czy większą liczbą produktów, zapotrzebowanie na moc będzie większe. Tak samo jak do edycji i montażu wideo potrzebujesz mocnego komputera, tak samo dla powiększającego się sklepu internetowego będziesz potrzebować mocniejszego serwera. Omówmy sobie zatem, jakie masz możliwości wyboru “domu” dla swojego sklepu.

Serwer dedykowany

Koszty dzierżawy takiego serwera od firmy hostingowej wynoszą od około 200 zł miesięcznie wzwyż. Nie jest to jednak jedyny koszt. Otrzymujesz bowiem jedynie maszynę ze zdalnym dostępem. Musisz wykupić oddzielnie panel obsługi lub wynająć administratora dla takiego serwera. Utrzymanie takiej własnej infrastruktury jest kosztowne i obecnie ma sens głównie w przypadku naprawdę dużych sklepów internetowych.

Przykład oferty serwerów dedykowanych
Serwer dedykowany to bardzo kosztowna opcja

W przypadku serwera dedykowanego odpowiadasz za wszystko. Maszynę możesz, ale i w zasadzie musisz skonfigurować pod swoje potrzeby. Na Twoich barkach spoczywa zabezpieczenie serwera przed atakami hakerów, konfiguracja takich usług jak FTP czy SSH. Nie są to rzeczy, które się wyklikuje z wygodnego konfiguratora. Serwer dedykowany dla osób początkujących zdecydowanie nie jest odpowiedzią na pytanie jaki hosting wybrać, np. gdy zaczynasz z WordPress i WooCommerce.

Konsola ssh - zrzut ekranu
Administracja własnym serwerem (dedykowanym, VPS) za pomocą tzw. konsoli (źródło: wiki.ocsinventory-ng.org)

Serwer dedykowany
+ duża moc   – wysoka cena   – trudny w obsłudze
Przeznaczenie: bardzo duże sklepy z własną infrastrukturą i specjalistą

 

Hosting współdzielony

W uproszczeniu polega to na współużytkowaniu zasobów jednej fizycznej maszyny przez wielu klientów. Wykupujemy pakiet np. 10GB, który stanowi jedynie ułamek zasobów serwera. Takich klientów jak my serwer mieści dziesiątki, a czasem i setki, w zależności od mocy serwera i zasobów przypisanych do danego pakietu.

Hosting współdzielony ma ograniczony dostęp. Jako użytkownik nie mamy dostępu do maszyny, jej systemu operacyjnego – elementów swobodnie dostępnych w przypadku serwera dedykowanego. Świadczona nam jest jedynie usługa serwera www i poczty. Fizyczny serwer – jako maszyna – zarządzany jest przez firmę hostingową. Jest to najlepsze rozwiązanie dla klienta z niewielkim doświadczeniem w zarządzaniu serwerem. Hosting współdzielony, w zależności od pakietu, kosztuje od około 10 do 100 zł miesięcznie.

Różnica między serwerem VPS, a hostingiem współdzielonym
Porównanie VPS i hostingu współdzielonego z itxdesign.com

W przypadku hostingu współdzielonego otrzymujemy panel, z poziomu którego zarządzamy swoimi usługami. Nasze możliwości są ograniczone, gdyż nie mamy dostępu do pełnej administracji maszyną. To w większości przypadków jednak zaleta. Jak wspomniałem wcześniej, administracją zajmuje się firma hostingowa, a my z poziomu panelu możemy wyklikać większość potrzebnych nam opcji typu:

  • instalacja nowego WordPressa
  • założenie nowej skrzynki e-mail
  • zmiana wersji PHP na serwerze
  • podpięcie certyfikatu SSL
  • itd.

Zasoby hostingu współdzielonego

Hosting współdzielony nie daje nam żadnych gwarantowanych zasobów. W przypadku serwera dedykowanego dzierżawimy konkretną maszynę i mamy ją w pełni dla siebie. Gdy dzierżawiona maszyna ma zainstalowany konkretny procesor, to możemy wykorzystać 100% jego mocy. Hosting współdzielony nam tego nie daje. W tym przypadku ograniczeni jesteśmy wszelkiego rodzaju limitami.

W praktyce często możemy wykorzystać np. 100% mocy procesora fizycznej maszyny, ale tylko przez wybrany ułamek czasu. Te same możliwości mają oczywiście strony innych klientów znajdujących się na serwerze współdzielonym. Od odpowiedniej konfiguracji infrastruktury przez firmę hostingową zależy, czy strony klientów nie będą wzajemnie zakłócać swojego funkcjonowania.

Większość renomowanych firm hostingowych ma odpowiednią konfigurację infrastruktury. Niemniej limity bezpieczeństwa w przypadku hostingu współdzielonego są zazwyczaj dość ograniczające pod względem możliwej do osiągnięcia wydajności. Nie jest to jednak reguła i wszystko zależy od oferty firmy hostingowej.

Na pewno hosting współdzielony jest najczęściej polecaną opcją dla osób, które zastanawiają się, jaki hosting np. dla WordPress i WooCommerce wybrać na start.

Często w ofertach firm znajdziesz też hosting współdzielony zoptymalizowany dla WordPress i WooCommerce.

Hosting współdzielony
– ograniczona wydajność   + umiarkowana cena   + łatwość użytkowania
Przeznaczenie: małe sklepy zarządzane przez właściciela lub personel

 

VPS

Rozwiązaniem pośrednim pod względem zasobów, jak i kosztów usługi, jest tak zwany VPS – Virtual Private Server. Ten rodzaj usługi również polega na współdzieleniu jednej fizycznej maszyny. Różnica jest taka, że za pomocą specjalnego oprogramowania tworzy się tak zwane wirtualne serwery.

Klient ma do dyspozycji wirtualną maszynę. Ma dostęp do systemu operacyjnego i wszystkich usług, zupełnie tak, jakby był to serwer dedykowany. Różnica tkwi w tym, że fizyczne zasoby serwera są podzielone i przydzielone do konkretnych serwerów VPS. VPS ma gwarantowane zasoby. Przykładowo 8-rdzeniowy procesor zostaje podzielony na 8 kont VPS, gdzie każde z nich ma do dyspozycji 100% mocy jednego rdzenia.

Grafika ilustrująca podział serwera fizycznego na serwery VPS
Podział zasobów serwera fizycznego na serwery wirtualne VPS (źródło: host1plus.com)

VPS
+ umiarkowana moc   + umiarkowana cena   – łatwość użytkowania
Przeznaczenie: duże sklepy z własną infrastrukturą i specjalistą

 

Rozwiązanie hybrydowe

Administrowany VPS

Dedykowany Hosting VPS np. pod WordPress i WooCommerce - zrzut ekranu
Oferta firmy hitme.pl – VPS z panelem DirectAdmin oraz obsługą

Jednym z rozwiązań hybrydowych jest VPS z administracją. Na VPS-ie instalowany jest panel zarządzania serwerem, np. DirectAdmin, a w cenę usługi wliczone jest wsparcie techniczne związane z zarządzaniem serwerem. W takim przypadku należy jednak pamiętać, że mamy do czynienia z osobną “maszyną” (wirtualną). W przeciwieństwie do standardowego hostingu współdzielonego, VPS-a trzeba odpowiednio zabezpieczyć, aktualizować oprogramowanie systemu operacyjnego Linux, skonfigurować. Nawet jeśli takie zadania przejmie od nas firma hostingowa, to i tak musimy mieć więcej wiedzy, aby rozumieć, jakich zadań podejmuje się ona w ramach administracji naszą infrastrukturą.

Administrowany VPS
+ zalety VPS   + łatwość użytkowania
Przeznaczenie: średnie sklepy zarządzane przez właściciela lub personel

 

Hosting Elastyczny

Innym, ciekawszym rozwiązaniem z naszego polskiego rynku jest Hosting Elastyczny. Jest to usługa tradycyjnego hostingu współdzielonego. Od strony użytkownika, klient ma standardowy panel serwera, może samodzielnie dokonywać prostych zmian w konfiguracji. Nie jest natomiast odpowiedzialny za infrastrukturę serwera, jak ma to miejsce w przypadku VPS czy serwera dedykowanego. Jaka jest zaleta Hostingu Elastycznego? Jest on bardzo skalowalny.

Hosting Elastyczny np. pod WordPress i WooCommerce - zrzut ekranu
Zasoby Elastycznego Hostingu skalują się w razie potrzeby za dopłatą – możliwe jest osiągnięcie wydajności znanej z VPS czy serwera dedykowanego (źródło: strona internetowa dhosting.pl)

W ramach stworzonej przez firmę dhosting technologii możemy wykorzystywać zasoby tak duże, jak te dostępne w serwerach VPS czy dedykowanych, a korzystać cały czas z usługi, która od strony użytkownika wygląda jak zwykły hosting współdzielony.

Hosting elastyczny
+ duża wydajność   + możliwość skalowania   + łatwa obsługa
Przeznaczenie: średnie sklepy zarządzane przez właściciela lub personel

 

Hosting hybrydowy

Jest to nazwa usługi oferowanej przez firmę progreso.pl. Jest to tradycyjny hosting z tą różnicą, że zasoby są gwarantowane. Dla przypomnienia hosting współdzielony polega na współdzieleniu takich zasobów jak procesor czy pamięć RAM serwera. Dopiero VPS wprowadza wyraźny podział zasobów na np. 1 rdzeń oraz 2GB RAM dla konta klienta. Tutaj mamy taką gwarancję zasobów jak dla VPS, ale w wersji dla hostingu współdzielonego.

Hosting hybrydowy np. pod WordPress i WooCommerce - zrzut ekranu
Hosting www z gwarantowanymi zasobami w ofercie progreso.pl

Oferta jest ciekawa, jednak dość kosztowna w porównaniu do rozwiązań konkurencyjnych.

Hosting hybrydowy
+ łatwość zarządzania   + gwarantowane zasoby   – wysoka cena jak na oferowane możliwości
Przeznaczenie: średnie sklepy zarządzane przez właściciela lub personel

 

Podsumowanie

Najlepszym rozwiązaniem dla małego sklepu będzie zwykły hosting współdzielony. Średniej wielkości sklepy powinny zainteresować się rozwiązaniami hybrydowymi. VPS oraz serwer dedykowany to usługi wymagające dużej wiedzy i zatrudnienia specjalisty. Gdybyś miał dedykowanego administratora, to jednak pewnie nie zastanawiałbyś się, jaki hosting wybrać :)

Jakie parametry powinien mieć dobry hosting dla WordPress i WooCommerce?

Parametry podstawowe

Do działania swojego sklepu potrzebujesz odpowiednich zasobów, tzw. “mocy”. Czymże ona jednak jest? Podobnie jak w przypadku komputera osobistego, potrzebujesz:

  • procesora – na wykonywanie operacji
  • pamięci RAM – jako pamięci roboczej dla wykonywanych działań
  • przestrzeni dyskowej – na pliki Twojego sklepu, bazę danych
  • łącza internetowego – aby klienci mogli połączyć się z Twoim sklepem
  • oprogramowania – zainstalowanego serwera PHP

Te wszystkie zasoby są udostępniane w ramach usług hostingowych. Jak wspomniałem w poprzednim rozdziale, współdzielenie jednej fizycznej maszyny wymaga zastosowania odpowiednich limitów bezpieczeństwa. Przykład poniżej.

Parametry bezpieczeństwa serwera - zrzut ekranu
Przykładowa strona z parametrami bezpieczeństwa u jednej z firm hostingowych

Wykorzystanie procesora

Wartości typu “maksymalne obciążenie procesora na dobę” są trudne do porównania. Jak wiele mocy uda się wykrzesać z 5% procesora? To zależy od tego, jaki procesor jest zamontowany w danej maszynie, a tego się przecież nie dowiemy :) Są to jednak detale, wszak nie ma możliwości określenia jak dużo mocy potrzebował będzie Twój sklep. Jest zbyt wiele czynników na to wpływających. Traktuj zatem te wartości szacunkowo. Nie może to być główny parametr do podjęcia decyzji, jaki hosting wybrać.

Oczywiście wiadomo, że im większa jest wartość możliwego obciążenia procesora, tym lepiej. W praktyce jednak na jednej maszynie może znajdować się tak wielu klientów, że do limitu naszego konta nie będziemy w stanie nawet dojść. Zwyczajnie nie starczy mocy serwera na wszystkie strony klientów.

Pamiętaj, że w przypadku hostingu współdzielonego nie masz gwarancji zasobów. Parametry bezpieczeństwa należy zatem skonfrontować z rzeczywistymi opiniami klientów, czy hosting “nie muli”. Papier bowiem przyjmie wszystko. Są nawet hostingi, które mocy procesora nie limitują wcale (np. atthost.pl). Najważniejsze jest, czy firma przy takiej polityce jest w stanie zapewnić ogólnie pojętą wydajność stron klientów.

Dostępna pamięć RAM

Tutaj powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Minimalnym sensownym limitem pamięci dla konta hostingowego, jaki powinniśmy brać pod uwagę, to 256MB. W codziennej pracy z Klientami WP Desk zderzałem się z sytuacjami, kiedy 128MB było niewystarczające. Niektóre wtyczki takie jak Ceneo – WooCommerce, Google Merchant Center XML – WooCommerce czy Allegro – WooCommerce przetwarzają sporo danych, zwłaszcza przy dużej liczbie produktów w sklepie. Zbyt niska ilość pamięci nie pozwala im na wykonanie swoich zadań. Na pewno pamięć RAM serwera jest jednym z kluczowych parametrów do porównania w decyzji, jaki hosting wybrać, szczególnie jeśli chcesz założyć sklep na WordPress i WooCommerce.

Przestrzeń dyskowa

Pojemność konta wiąże się z tym, ile danych możemy na nim przechować. Sam WordPress i WooCommerce zajmują mało przestrzeni. Tę konsumują przede wszystkim zdjęcia produktów oraz poczta e-mail. Dodatkowo wraz ze wzrostem liczby zamówień i produktów, obciążeniem staje się również sama baza danych.

Jeśli dopiero uruchamiasz swój sklep z około 10-50 produktami i nie spodziewasz się z początku dużej sprzedaży, to pojemność konta rzędu 10-20GB będzie dla Ciebie wystarczająca. Większość firm hostingowych umożliwia zwiększenie przestrzeni konta w razie potrzeby poprzez migrację do wyższego pakietu.

Transfer z/do serwisu

Klienci łączący się z Twoim sklepem generują ruch. Ty sam również generujesz go, przykładowo wgrywając zdjęcia produktów przez panel WordPressa. Konta hostingowe, zwłaszcza w przypadku hostingu współdzielonego, limitują ten ruch. Może to być limit na przykład 100 GB miesięcznie. Oznacza to, że jeśli na stronie Twojego produktu znajduje się 5 zdjęć, a każde waży po 200kB, to w ciągu miesiąca taką pojedynczą stronę może odwiedzić 100.000 osób.

Zwróć uwagę, że wśród internautów znajduje się wielu klikaczy, którzy chodzą po sklepie, a nie kupują. Jeśli każdy odwiedzający Twoją stronę przejrzy 10 produktów, to transfer dla powyższych założeń wystarczy dla 10.000 osób. Tak czy inaczej w przypadku gdy dopiero rozpoczynasz sprzedaż, to wartość 100GB transferu miesięcznie będzie wystarczająca.

Pamiętaj, aby dbać o wagę zdjęć! Niekoniecznie z powodu generowanego transferu (ten w wielu ofertach jest nielimitowany). Waga plików na stronie ma wpływ na szybkość jej ładowania, a to przekłada się na komfort korzystania ze sklepu oraz pozycję w Google!

 

Możliwości serwera PHP

W tym przypadku większych problemów nie ma. Większość polskich firm hostingowych oferuje PHP w najnowszych wersjach, aczkolwiek nie każda daje możliwość samodzielnej zmiany tej wersji w ramach konta. To się przydaje. Przykładowo wersje 5.x, a 7 PHP diametralnie różnią się pod względem wydajności. Sklep działa szybciej na tym samym sprzęcie. Wykorzystuje mniej zasobów, zatem ten sam pakiet hostingowy wystarcza na więcej.

 

Wykres wydajności WordPressa na różnych wersjach PHP
Liczba obsłużonych zapytań dla tej samej wersji WordPressa na tej samej konfiguracji sprzętowej w zależności od wersji PHP (źródło: kinsta.com)

Warto mieć możliwość swobodnej zmiany wersji PHP. Nowe wersje przynoszą optymalizacje, jednak mogą skutkować problemami związanymi z funkcjonowaniem sklepu. Może się okazać na przykład, że któraś z wykorzystywanych w sklepie wtyczek nie działa poprawnie z nową wersją PHP. W takim przypadku dzięki możliwości samodzielnej zmiany wersji PHP, możemy cofnąć ją do poprzedniej wersji, aby przywrócić poprawne działanie sklepu. Warto uwzględnić taką opcję podczas podejmowaniu decyzji jaki hosting pod WordPress i WooCommerce wybrać.

Wygodny panel zarządzania serwerem

W zamierzchłych czasach najpopularniejszym panelem zarządzania serwerem był DirectAdmin. Jest to oprogramowanie firmy trzeciej, do którego licencję wykupowały firmy hostingowe. Na tej podstawie mogły oferować DirectAdmina swoim klientom. W dzisiejszych czasach wiele firm podjęło decyzję o utworzeniu swoich własnych paneli autorskich. Jedne są lepsze, inne gorsze, jako że każda firma projektowała i wdrażała taki panel według swojego projektu. Niewątpliwą zaletą panelów autorskich w stosunku do DirectAdmina jest ich nowoczesność oraz integracja usług.

DirectAdmin i inne gotowe panele

DirectAdmin jest typem panelu przeznaczonym dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Został stworzony wiele lat temu, przez co jest przestarzały pod względem interfejsu. Niektóre firmy przygotowały swoje własne skórki dla DirectAdmina, dzięki czemu odróżnia się on od innych. Jest to jednak jedynie nakładka wizualna na panel, który dla zwykłego użytkownika jest mało wygodny i nieintuicyjny. Za to administratorzy bardzo się w nim lubują, gdyż znają większość opcji i skrótów na pamięć :)

DirectAdmin - zrzut ekranu
Brzydki i mało intuicyjny panel Hekko.pl – DirectAdmin
DirectAdmin - zrzut ekranu
Ładny, ale mało intuicyjny panel Futurehost bazujący na DirectAdmin

Panele autorskie

DirectAdmin służy jednak jedynie do zarządzania ustawieniami serwera. W firmie hostingowej mamy jednak również możliwość podpinania i delegowania domen, generowania certyfikatów SSL. Istnieje wiele innych usług, których DirectAdmin nie obsługuje. Powoduje to, że w firmach wykorzystujących DirectAdmina jako klient mamy również osobny panel klienta. Firmy wykorzystujące panele autorskie integrują zarządzanie serwerem w ramach jednego panelu, co jest znacznie bardziej wygodne i intuicyjne.

Poniżej prezentuję, jak panele te wyglądają w praktyce na przykładzie kilku polskich firm hostingowych. Który z nich jest najwygodniejszy? To kwestia indywidualna. Firmy hostingowe pozwalają często uruchomić serwer na darmowy 14-dniowy okres testowy. Skorzystaj z tej opcji i sam się przekonaj, który najbardziej Ci podpasuje :)

Panel mydevil.net - hosting pod WordPress i WooCommerce - zrzut ekranu
Bardzo przejrzysty panel mydevil.net
Panel dhosting.pl - hosting pod WordPress i WooCommerce - zrzut ekranu
Funkcjonalny, ale brzydki panel dhosting (wg komentarza pod artykułem: pracują nad tym :) )
Panel atthost - hosting pod WordPress i WooCommerce - zrzut ekranu
Panel autorski integruje zarządzanie serwerem, domenami, kontem – wszystko w jednym miejscu

Rozsądne ceny rejestracji i przedłużenia domen

Domeny w Polsce są rejestrowane w NASK – Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej. Cena rejestracji domeny .pl w NASK to 10 zł netto, cena przedłużenia – 40 zł netto. Sami nie mamy możliwości rejestrowania domen bezpośrednio w NASK. Taką możliwość mają akredytowani partnerzy NASK. Ci doliczają sobie swoją marżę na domeny. Część firm hostingowych, zwłaszcza te większe, są partnerami NASK. Inne korzystają z pośredników takich jak firma Consulting Service.

Marże na domenach - OVH vs home.pl
Procentowy udział marży w cenie domeny w ovh.pl oraz home.pl

Jak duże są marże na domenach? Home.pl oferuje przedłużenie za 100 zł netto. Narzut jest zatem spory. Marża wynosi 150%. Przykład z drugiego bieguna to ovh.pl – przedłużenie .pl kosztuje tam 40,64 zł netto. Marża wynosi zatem 1,6%. W rzeczywistości w większości firm cena przedłużenia domeny znajduje się gdzieś po środku tych kwot wymienionych wcześniej.

Cennik domen - zrzut ekranu
Przykładowy cennik jednej z firm domenowych (ceny w netto)

Gdzie zarejestrować domenę?

Teoretycznie nie ma znaczenia, gdzie mamy zarejestrowaną naszą domenę. To tylko miejsce parkowania domeny. Każdy panel hostingowy umożliwia przekierowanie takiej domeny na dowolny inny hosting. Możemy mieć zatem domenę w jednej firmie i przekierować ją na hosting w drugiej firmie, gdzie mamy np. sklep na WordPress i WooCommerce. W praktyce warto mieć wygodny panel do zarządzania domenami. OVH pomimo naprawdę niskich cen ma dość niewygodny panel.

Największe firmy hostingowe kuszą promocjami typu “5 domen za 1 zł”. Często udział w takiej promocji wymusza na nas później przedłużenie domeny na kolejny rok w tej samej firmie w zawyżonej cenie.

 

Warto zwracać uwagę na to, czy cennik domen jest przejrzysty i łatwo dostępny. Wiele firm ukrywa ceny przedłużeń, prezentując jedynie ceny rejestracji. To nieczyste zagrania zachęcające do zakupu potencjalnego klienta bazując na jego nieświadomości. Na pewno warto wykluczyć takie firmy ze swojej tabelki porównawczej mającej rozwiązać dylemat pt. jaki hosting wybrać np. pod sklep na WordPress i WooCommerce.

Myślę, że nie ma sensu szukać na siłę firmy, która oferuje najtańsze domeny na rynku. Przy kilku posiadanych domenach te kilkanaście do kilkudziesięciu złotych różnicy w skali roku nie jest warte zachodu. Przy większym wolumenie posiadanych domen można natomiast uzyskać rabaty. Warto zapytać o to BOK danej firmy. Często firmy hostingowe mają już przygotowane cenniki hurtowe.

Oferta certyfikatów SSL

Czym jest certyfikat SSL?

Certyfikat SSL może pełnić kilka funkcji. Przede wszystkim zapewnia on szyfrowanie komunikacji między serwerem sklepu, a przeglądarką klienta. Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale bez SSL wszystkie przesyłane przez Ciebie dane w internecie są całkowicie jawne. Ktokolwiek znajdujący się pomiędzy serwerem, a Twoją przeglądarką może zapoznać się z wszelkimi danymi, które przesyłasz!

Zalety HTTPS - infografika
Komunikacja za pomocą HTTPS jest bezpieczna (źródło: seopressor.com)

W sklepach internetowych podaje się wiele prywatnych danych takich jak: adres, imię i nazwisko, numer karty kredytowej. Oprócz tego sam fakt, co w danym sklepie zamawiamy, to również nasza prywatna sprawa i żadna osoba trzecia nie powinna nam w historię zamówień zaglądać. W sklepach internetowych zakładamy bowiem swoje konta klienta, a więc podczas logowania przesyłamy swój login i hasło. Te dane też powinny być szyfrowane!

Czy sklep musi posiadać certyfikat?

Tak. Jest to konieczne ze względu na ochronę danych klientów! Od wielu lat wykorzystywanie SSL na stronach internetowych jest mocno promowane, a ostatnio wręcz wymuszane pewnymi działaniami. Przykład? Chrome wyświetla ostrzeżenie:

Brak SSL czyli jak ulepszyć stronę na WordPress i WooCommerce
Niezabezpieczona strona – pasek adresu

Takie ostrzeżenie o braku zabezpieczeń pojawia się, gdy dana strona nie funkcjonuje w oparciu o SSL, a zawiera formularze do wprowadzania danych osobowych typu dane adresowe. Chyba nie chcesz, aby pojawiło się podczas korzystania z Twojego sklepu? ;)

Rodzaje certyfikatów

Standardowe certyfikaty SSL kosztują od kilkudziesięciu do ponad stu złotych w skali roku. Certyfikaty takie możemy zakupić od specjalistycznych firm pośredniczących typu ssls.com. Procedura generowania i instalacji takiego certyfikatu nie jest specjalnie prosta. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem będzie zakup certyfikatu we własnej firmie hostingowej. Certyfikaty SSL takich firm jak Comodo oferują gwarancję. Jest to finansowa rekompensata za poniesione straty w przypadku złamania certyfikatu. W praktyce gwarancja ta jest jedynie dodatkiem, który ma uatrakcyjnić ofertę zakupu certyfikatu.

Certyfikat SSL - pasek adresu
Wygląd paska przy standardowym certyfikacie

Oprócz szyfrowania transmisji, certyfikat SSL może potwierdzać tożsamość danej witryny. Taką funkcję oferują certyfikaty SSL EV. Taki certyfikat jest droższy dla firmy, która o niego wnioskuje. Koszt takiego certyfikatu to kilkaset złotych. Sam proces jego uzyskania jest również bardziej czasochłonny. Uzyskanie certyfikatu typu SSL EV (od ang.: Extended Validation) wymaga weryfikacji firmy. Musimy potwierdzić wystawcy certyfikatu, nie tylko, że dana domena należy właśnie do nas, ale również zweryfikować firmę. Odbywa się to między innymi podczas rozmowy telefonicznej poprzedzonej przesłaniem kilku podpisanych dokumentów. Poniżej przykład, jak wygląda certyfikat SSL EV na naszej stronie wpdesk.net.

Certyfikat SSL EV - pasek adresu
Wygląd paska przy certyfikacie typu EV SSL

Let’s encrypt

Jesteśmy spółką brytyjską i na rynku globalnym zależało nam, aby to podkreślić. W Polsce korzystamy ze standardowego certyfikatu, który w pasku adresu nie wyróżnia się niczym szczególnym.

Skoro standardowy certyfikat zasadniczo nie wnosi nic oprócz szyfrowania transmisji, to po co za niego płacić? Czy nie ma możliwości, aby uzyskać taki certyfikat za darmo? Jest. Inicjatywa nazywa się Let’s encrypt. Organizacja stojąca za tą inicjatywą umożliwia generowanie darmowych certyfikatów dla swoich stron internetowych. Standardowa procedura jest dość skomplikowana. Na szczęście wiele firm hostingowych zintegrowała się z Let’s encrypt. Dzięki takiej integracji możemy z panelu administracyjnego w kilka chwil dosłownie wyklikać darmowy certyfikat dla naszego sklepu.

Certyfikaty w Polsce – kto jakich używa?

Certyfikaty typu EV SSL są wykorzystywane przez duże firmy i organizacje zaufania publicznego, np. banki. W polskim internecie są to przykładowo:

Alior Bank - pasek adresuGrupa Allegro - pasek adresumBank - pasek adresu

Sklepy internetowe, nawet te największe, korzystają ze zwykłych certyfikatów SSL:

x-kom - pasek adresu Media Markt - pasek adresu

Co więcej, zdarzają się sklepy, których sklepy internetowe funkcjonują bez SSL:

Reserved - pasek adresu

“Kłódka” pojawia się dopiero w koszyku:Reserved HTTPS - pasek adresu

Podsumowanie

Nie ma sensu wydawać kilkuset złotych na certyfikat SSL EV. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie zakup zwykłego certyfikatu SSL lub skorzystanie z opcji wygenerowania certyfikatu Let’s encrypt. Przy szukaniu jaki hosting (np. dla WordPress i WooCommerce) wybrać zdecydowanie warto zwracać uwagę na taki, który posiada tę funkcję.

Zobacz jak zainstalować certyfikat w sklepie → opartym na WooCommerce.

Czym kierować się przy wyborze firmy hostingowej?

Komplementarność usług

Uważam, że dla własnej wygody warto mieć wszystko w jednej firmie. Zmiany wprowadzane np. na domenach zachodzą wtedy natychmiastowo. W innych przypadkach, np. przy zmianie delegacji domeny, trzeba czekać na tzw. propagację serwerów DNS, która potrafi trwać nawet 24-48h. Innymi słowy zakupiona domena w jednej firmie zacznie kierować na serwer w innej firmie dopiero po pewnym czasie. Gdyby była zarejestrowana w tej samej firmie, zadziałałaby niemalże od razu.

Podpięcie dodatkowych usług w ramach jednej firmy jest zatem proste. Przykładowo gdy kupimy certyfikat w “swojej” firmie hostingowej, to od razu zostanie nam on zainstalowany przez techników.

Wsparcie dla hostingu

Drugą sprawą jest support. Pomoc techniczna jest ułatwiona w momencie, gdy technicy mają dostęp do wszystkich usług w jednym miejscu. Gdy coś nie działa, łatwiej jest im znaleźć zależności, a i nie mają możliwości zwalenia winy na tę drugą firmę :)

Komplementarna oferta firmy hostingowej - zrzut ekranu
Warto mieć wszystko w jednej firmie :) (przykład oferty na zrzucie ekranu: dhosting.pl)

Moim zdaniem warto zatem poszukać firmy, w której znajdziemy:

  • serwer – dostosowany do naszych potrzeb pod względem wydajności
  • domeny – bez zbyt dużego narzutu marży
  • certyfikaty SSL – w sensownej cenie, najlepiej darmowe Let’s encrypt

Pamiętaj, że hosting (także ten pod WordPress i WooCommerce) nie może być zbyt tani. Standardowa cena to 100 zł rocznie wzwyż. Trudno jest zapewnić wysoką jakość usług w niższej cenie.

 

Warto też rozważyć hosting zoptymalizowany pod określony CMS, np. pod sklep na WordPress i WooCommerce.

Opinie w internecie

Blogi

W internecie możemy natknąć się na różne opinie na temat firm hostingowych. Warto zwrócić uwagę, kto danej firmie wystawia laurkę, kto podpowiada innym, jaki hosting wybrać. Czasami motywacje są ukryte, tj. link do firmy hostingowej to tak zwany link afiliacyjny (osoba polecająca zarabia na poleceniu) lub artykuł na blogu jest opłacony (artykuł sponsorowany). Oczywiście nie ma nic złego w stosowaniu afiliacji czy zarabianiu na artykułach sponsorowanych. Pod warunkiem, że pojawia się wyraźna informacja dla czytelnika.

Rankingi

W sieci znajdziemy również różnego rodzaju rankingi i porównania. Do niedawna najlepszym rankingiem firm hostingowych w Polsce był serwis WebHostingTalk. Prezentował on ranking firm na podstawie opinii wystawionych w serwisie.

Opinie nie były anonimowe. Wymagały podania adresu e-mail klienta danej firmy oraz strony internetowej, która jest hostowana w danej firmie. Algorytm wyliczał pozycję firmy w rankingu w oparciu o stosunek liczby ocen pozytywnych do negatywnych oraz na podstawie wysokości oceny. Ocenić można było kilka aspektów, np. możliwości techniczne czy też jakość supportu. Ranking ten stanowił zatem dużą wartość dodaną dla internautów próbujących znaleźć odpowiedź na pytanie, jaki hosting wybrać.

Niestety serwis WebHostingTalk został przejęty przez nazwa.pl. Ranking firm w oparciu o oceny użytkowników zniknął. Pozostał ranking firm na podstawie liczby obsługiwanych domen. Użytkownicy serwisu zarzucają nazwie.pl manipulacje rankingiem. Nie jest to już zatem rzetelne źródło.

Ranking Web Hosting Talk - zrzut ekranu
Popularność firmy hostingowej nie równa się jej jakości

Fora dyskusyjne

Szczerze mówiąc unikałbym także anonimowych poleceń na forach dyskusyjnych. Niestety fora dyskusyjne już wiele lat temu stały się obiektem marketingu szeptanego. Na najbardziej poczytnych forach marketerzy zakładają profile i na zlecenie firm polecają wybrane produkty. Takie osoby z dużym zaangażowaniem odpowiedzą na Twoje pytanie, jaki hosting wybrać :) Jest to działanie mało etyczne, jednak wciąż funkcjonujące w przestrzeni internetowej.

Nie tylko ja jestem tego zdania, że na opinie na forach należy uważać. Łukasz Kaźmierczak, określający siebie mianem E-ntuzjasty Marketingu Internetowego, na swojej stronie pisze:

Najlepszym rozwiązaniem będzie zapytanie doświadczonych w tej materii znajomych specjalistów. Informacje możemy następnie zweryfikować na forach specjalistycznych. Prosiłbym jedynie o dystans do zamieszczonych tam opinii. Nigdy nie wiadomo, czy opinie nie zostały kupione u osób zajmujących się marketingiem szeptanym lub napisane przez pracowników firmy.

Opinie na Facebooku

Najlepszym źródłem jest polecenie kogoś zaufanego lub opinia w internecie żywego człowieka np. na Facebooku. Warto zwrócić uwagę, kto dodaje opinię. Na Facebooku również zdarzają się fałszywe profile. Warto pobieżnie przejrzeć, czy opinie pochodzą od prawdziwych osób, tj. zajrzeć na ich profile. Przy okazji możemy podejrzeć, jacy ludzie korzystają z usług danej firmy :)

Opinie na Facebooku na temat firmy hostingowej - zrzut ekranu
Opinie na Facebooku na temat jednej z firm hostingowych

Jakość supportu

Na temat jakości wsparcia klienta możemy często wyczytać z opinii na Facebooku. Warto jednak również samemu się przekonać, czy firma odpisuje szybko, czy odpowiada prawidłowo na nasze pytania. Można do takiej firmy zadzwonić lub napisać przed podjęciem decyzji, jaki hosting wybrać, szczególnie gdy myślisz o założeniu sklepu na WordPress i WooCommerce.

Opinia na temat supportu firmy hostingowej - zrzut ekranu
Przykładowa opinia koncentrująca się na wysokiej jakości wsparciu klienta

Historia firmy

Infrastrukturę sieciową buduje się latami. Wiele lat zajmuje również zdobycie odpowiedniej wiedzy w zakresie usług hostingowych. Rynek jest bardzo konkurencyjny. Wejście na rynek hostingowy ma sens jedynie w przypadku nisz, np. bezobsługowy hosting OpiekunBloga.pl dla blogerów.

Ola Gościniak, twórczyni licznych kursów związanych z WordPressem, mówi wprost:

Nie decyduj się na serwer nieznanej firmy, bo możesz mieć potem problemy z dostępnością Twojej strony internetowej lub awaryjnością hostingu.

To prawda. Większość nowych podmiotów powstaje na bazie resellingu, czyli odsprzedaży pakietów hostingowych pod własną marką. Ma to sens w przypadku agencji interaktywnych, które w ramach projektu zapewniają również wsparcie techniczne. Inaczej jest w przypadku nowych marek hostingowych. Wejście na ten rynek bez większej innowacji lub określenia niszy jest z góry skazany na porażkę. Taka firma może się zwyczajnie zawinąć z dnia na dzień.

Komentarz na temat firmy hostingowej - jaki hosting wybrać?
Komentarz na temat jednej z firm hostingowych na około pół roku po jej uruchomieniu

Jeśli chcesz potwierdzenia dla takich sensacji, to zapoznaj się z wpisem na temat jednej z takich firm. Zaczęło się od kampanii reklamowej w TV i zdobycia ponad 10.000 fanów na Facebooku. Po około pół roku zaczęły się problemy. Dziś domena nie odpowiada, a ostatni post na Facebooku pojawił się ponad rok temu. Klienci tej firmy na pewno żałują, że decyzję jaki hosting wybrać podjęli pod wpływem chwili.

Jaką lekcję należy wyciągnąć? Firma hostingowa powinna mieć wieloletnią historię. Wtedy możemy być w miarę pewni, że u sterów takiej firmy znajdują się ludzie z doświadczeniem, że firma to nie wydmuszka.

Jaki hosting wybrać?

Nie podam jednoznacznej odpowiedzi :) Nie podam również w artykule firm, które osobiście bym polecił, które znam. Chciałbym pod tym wpisem rozpocząć dyskusję. Zapraszam nie tylko Ciebie, czytelniku, ale i osoby reprezentujące konkretne firmy hostingowe.

Korzystasz z hostingu i jesteś zadowolony? Napisz o nim. Reprezentujesz firmę hostingową? Napisz o swojej ofercie. Zastanawiasz się, jaki hosting np. pod WordPress i WooCommerce wybrać? Napisz o swoich wątpliwościach.

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.