Wielu z nas staje przed dylematem wyboru hostingu. Jest to ważny wybór, gdyż hosting jest tak naprawdę domem dla naszego sklepu internetowego. Od jego jakości zależeć będzie szybkość działania sklepu, jego stabilność oraz nasz święty spokój. Z tego artykułu dowiesz się, jaki hosting pod WordPress i WooCommerce wybrać i czym kierować się przy jego wyborze.
Aktualnie korzystamy wyłącznie z hostingu LH.pl
Dlaczego?
- Nigdy nas nie zawiedli, zarówno pod kątem serwerów, jak i obsługi.
- Zależy im na KAŻDYM kliencie – bez względu na skalę jego biznesu.
- Mają najszybszy support na planecie (nawet jeśli w komunikacji brakuje zwrotów grzecznościowych to obsługa jest błyskawiczna i na temat).
- Oferują wiele usług (serwery współdzielone, VPSy, dedykowane, domeny, SSL, itd.). Można płacić fakturę w jednej firmie i mieć święty spokój.
- To fajni ludzie. Po prostu. Znamy ich osobiście, często spotykamy się na WordPressowych konferencjach (które i oni, i my wspieramy).
UWAGA! Użyj kodu WPDESK i kup swój hosting 20% taniej!
Spis treści
- Jaki hosting dla WordPress i WooCommerce wybrać? Chcę najlepszy!
- Dlaczego wiedza jaki hosting wybrać ma znaczenie?
- Przerwy w działaniu strony
- Wolne ładowanie strony
- Niedziałająca poczta e-mail
- Problem z wtyczkami przez limity serwera
- Nerwówka przez niskiej jakości support
- Utrata danych
- Jaki hosting wybrać? – rodzaje hostingu
- Serwer dedykowany
- Hosting współdzielony
- VPS
- Rozwiązanie hybrydowe
- Jakie parametry powinien mieć dobry hosting?
- Parametry podstawowe
- Wygodny panel zarządzania serwerem
- Rozsądne ceny rejestracji i przedłużenia domen
- Oferta certyfikatów SSL
- Czym kierować się przy wyborze firmy hostingowej?
- Komplementarność usług
- Opinie w internecie
- Jakość supportu
- Historia firmy
- Jaki hosting wybrać? – zaproszenie do dyskusji
Jaki hosting dla WordPress i WooCommerce wybrać? Chcę najlepszy!
Na wstępie chcę zaznaczyć jedną ważną rzecz. Nie wskażę Tobie jednej konkretnej firmy hostingowej. Chcę przedstawić Tobie wszystkie najważniejsze aspekty hostingu tak, abyś bogaty w wiedzę mógł samodzielnie podjąć decyzję odnośnie tego jaki hosting wybrać, np. pod sklep na WordPress i WooCommerce.
Nie jestem jedyną osobą, która uważa, że nie istnieje coś takiego jak najlepszy hosting. Bartosz Romanowski, mający z WordPressem do czynienia od ponad dekady, na swoim blogu pisze:
(…) nie jestem w stanie wskazać najlepszej usługi czy firmy hostingowej, bo to po prostu niemożliwe. Jeśli ktoś twierdzi, że firma XYZ jest najlepsza, to albo nie wie o czym mówi, albo zwyczajnie kłamie.
Więcej komentarzy na temat wyboru hostingu
Wojciech Górski, specjalista w zakresie stron internetowych i WordPressa, na ten temat często padającego pytania “jaki hosting wybrać” wypowiada się następująco:
Pytanie zadawane bardzo często na forach, grupach facebooka i w zasadzie wszędzie, gdzie przewija się tematyka stron internetowych różnego rodzaju. W większości przypadków pada słowo “najlepszy” – niestety przy doborze oferty hostingowej słowo to ma pojęcie względne (…)
Kasia Aleszczyk, twórczyni AkademiiWP, na swoim blogu również zabrała głos w tym temacie:
Jaki hosting wybrać dla WordPressa? To pytanie spędza sen z powiek WordPress-owcom zarówno na forum WordPress.org, jak i we wszystkich innych miejscach, w których pomagają oni ludziom w problemach z WordPressem. (…) Skoro już jesteśmy szczerzy – znaczy się ja jestem szczera z wami – to jednocześnie jest to pytanie, na które NIE MA tzw. dobrej odpowiedzi.
W artykule przedstawię Ci najważniejsze czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę podczas szukania odpowiedzi na pytanie, jaki hosting wybrać np. pod WordPress i WooCommerce. Pod artykułem chcę wywołać dyskusję na temat rozwiązań hostingowych dla naszych sklepów. Jest nas wielu i warto, abyśmy dzielili się swoimi doświadczeniami. Zachęcam Cię do włączenia się do niej po przeczytaniu tego artykułu. A więc zaczynamy!
Dlaczego wiedza jaki hosting dla WordPress i WooCommerce wybrać ma znaczenie?
Zły wybór hostingu będzie pokutował. Twój sklep będzie narażony przez to na różnego rodzaju zakłócenia w zakresie jego funkcjonowania. Postanowiłem opisać zagrożenia związane ze złym wyborem, aby już na samym początku przekonać Cię, że naprawdę warto zagłębić się w temat :)
Przerwy w działaniu strony
Gdy Twój sklep jest niedostępny z poziomu przeglądarki internetowej, to nie tylko w tym danym momencie nie zarabiasz. Klienci nie mogą kupować, nie sprzedajesz, czekasz, aż awaria minie. Strona sklepu niedostępna przez dłuższy czas od kilkunastu do kilkudziesięciu minut zmienia jednak również postrzeganie klienta na temat marki. Uważa sklep za nieprofesjonalny. Tracisz zatem nie tylko aktualną sprzedaż, ale i przyszłego klienta. Chwilowe przerwy w działaniu liczone w sekundach mogą się czasami zdarzyć w trakcie dnia, a w nocy niektóre firmy hostingowe prowadzą prace techniczne. Najważniejsze, aby w godzinach szczytu sklep funkcjonował poprawnie.
Wolne ładowanie strony
Gdy firma hostingowa źle zarządza serwerem, np. zakłada zbyt optymistyczne scenariusze tzw. oversellingu (sprzedawanie większych zasobów mocy serwera niż realnie posiadane), strony działają wolno. Overselling jest powszechnie stosowany, tak samo jak overbooking w branży lotniczej czy hotelowej. Tutaj przyjmuje się zasadę, że z zakupionej przykładowo 10-gigabajtowej przestrzeni serwera www klient wykorzysta jedynie mniejszą część. Overselling musi być jednak prowadzony z głową i w oparciu o dobrze skonfigurowane limity serwera. Nie może być bowiem sytuacji, gdy serwis jednego klienta zakłóca pracę serwisu innego klienta.
Fakty mówią same za siebie. Jak podaje lider branży marketingowej Kissmetrics, 40% ludzi opuszcza stronę, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy. By lepiej zobrazować potencjalne straty Kissmetrics stworzył ciekawe porównanie. Jeśli sklep internetowy sprzedaje towaru za 100.000$ dziennie, to różnica w ładowaniu strony o 1 sekundę skutkuje obniżeniem sprzedaży o 2,5 miliona dolarów w ciągu roku!
Niedziałająca poczta e-mail
Według badania omówionego przez serwis econsultancy, 44% konsumentów wybiera e-mail jako kanał komunikacji. Sam pewnie wiesz, że wielu klientów woli wysłać zapytanie mailem niż zadzwonić. Dodatkowo obsługa mailowa jest mniej problematyczna dla sklepu internetowego niż wsparcie na żywo “na słuchawce”. Skrzynka mailowa Twojego sklepu musi zatem działać sprawnie.
Wyobraź sobie sytuację:
- Klient do Ciebie pisze, ale nie otrzymuje od Ciebie odpowiedzi, bo nie docierają do Ciebie jego maile lub
- Odpisujesz Klientowi, ale z powodu błędu Twojego serwera on nie otrzymuje Twojej odpowiedzi lub
- Klient pisze do Ciebie i otrzymuje automatyczną odpowiedź – błąd serwera
To wszystko może się zdarzyć. Pomyśl o potencjalnych konsekwencjach typu obdzwanianie klientów w celu ustalenia, na czym stanęła konwersacja, które wiadomości otrzymał, a których nie. Gdy taka awaria zdarzy się w ciągu tygodnia roboczego, będzie czekać Cię sporo dodatkowej pracy by to wszystko odkręcić. Lepiej tego uniknąć i zastanowić się zawczasu, jaki hosting wybrać np. pod WordPress i WooCommerce.
Problem z wtyczkami przez limity serwera
Większość hostingów nakłada na serwery www odpowiednie limity bezpieczeństwa. Jest to całkiem normalne i ma to sens. Limity są punktem odniesienia, którego nie ma w przypadku ofert “bez limitów”. W tych drugich, w przypadku generowania zbyt dużego obciążenia na serwerze, Twoja umowa zostanie wypowiedziana na podstawie “łamania regulaminu fair-use”. Pole do interpretacji jest spore, dlatego lepiej, gdy mamy wszystko czarno na białym. Lepiej gdy limity są przez firmę hostingową podane i możemy je porównać. Dzięki temu możemy również wybrać lepszą ofertę.
W większości przypadków limity dotyczą wykorzystania czasu pracy procesora oraz pamięci RAM serwera. Zbyt niski limit na pamięć RAM utrudnia rozbudowę sklepu. Gdy w Twoim sklepie rośnie liczba produktów i zamówień, to wtyczki przetwarzające te dane potrzebują więcej pamięci do działania. Bez jej zwiększenia nie ma możliwości kontynuowania poprawnej pracy tych wtyczek.
Nerwówka przez niskiej jakości support
Masz prawo nie znać się na administracji serwerem. Prowadzisz swój sklep, masz swoje na głowie. Obsługa Klienta firmy hostingowej powinna służyć Ci pomocą w każdej nurtującej Cię sprawie. To, co szczególnie istotne, to aby wsparcie było świadczone szybko i sprawnie. Nie zawsze musi być ono świadczone telefonicznie, jako że wiele spraw i tak będzie wymagało napisania maila. Najgorsze, co może Ci się przytrafić, to niekompetentni ludzie po drugiej stronie. Ludzie, którzy do działu obsługi klienta w firmie hostingowej trafili z łapanki. Może się niestety zdarzyć, że będą mieli mniejszą wiedzę niż Ty sam.
Utrata danych
Niestety taki scenariusz też jest możliwy. Nie wszystkie firmy posiadają odpowiednie procedury, personel, sprzęt. W 2016 roku miała miejsce awaria hostingu 2be.pl, skutkująca utratą danych właścicieli stron i sklepów internetowych. W takim przypadku w praktyce wiele biznesów zakończyło swoją działalność, gdyż nie byli w stanie odtworzyć swoich sklepów, baz produktów, zamówień i klientów.
Jaki hosting wybrać np. pod WordPress i WooCommerce? – rodzaje hostingu
Jako osoba bez doświadczenia administratorskiego potrzebujesz przede wszystkim wygodnego, funkcjonalnego i intuicyjnego panelu obsługi serwera. Najlepszym wyborem dla Ciebie będzie zatem tak zwany serwer współdzielony. To właśnie tę usługę najczęściej określa się mianem hostingu. W rzeczywistości istnieją jeszcze inne rozwiązania.
Firmy hostingowe posiadają maszyny – serwery. Serwer to komputer, którego zadaniem jest dynamiczne serwowanie (stąd nazwa) stron internetowych internautom łączącym się z serwerem. Maszyna taka ma zainstalowany specjalny system operacyjny, zazwyczaj jest to Linux. W momencie gdybyś miał całą taką maszynę do swojej dyspozycji, to mówimy o tzw. serwerze dedykowanym.
Taka pojedyncza maszyna może być podzielona na serwery wirtualne (tzw. hosting www), serwery VPS lub stanowić część większej infrastruktury w przypadku rozwiązań hybrydowych. Niemniej musisz mieć świadomość, że podobnie jak w przypadku zwykłego komputera, WordPress wraz z WooCommerce stanowią swego rodzaju aplikację, którą serwer (hosting) musi uruchomić.
Wraz ze zwiększonym ruchem na sklepie czy większą liczbą produktów, zapotrzebowanie na moc będzie większe. Tak samo jak do edycji i montażu wideo potrzebujesz mocnego komputera, tak samo dla powiększającego się sklepu internetowego będziesz potrzebować mocniejszego serwera. Omówmy sobie zatem, jakie masz możliwości wyboru “domu” dla swojego sklepu.
Serwer dedykowany
Koszty dzierżawy takiego serwera od firmy hostingowej wynoszą od około 200 zł miesięcznie wzwyż. Nie jest to jednak jedyny koszt. Otrzymujesz bowiem jedynie maszynę ze zdalnym dostępem. Musisz wykupić oddzielnie panel obsługi lub wynająć administratora dla takiego serwera. Utrzymanie takiej własnej infrastruktury jest kosztowne i obecnie ma sens głównie w przypadku naprawdę dużych sklepów internetowych.
W przypadku serwera dedykowanego odpowiadasz za wszystko. Maszynę możesz, ale i w zasadzie musisz skonfigurować pod swoje potrzeby. Na Twoich barkach spoczywa zabezpieczenie serwera przed atakami hakerów, konfiguracja takich usług jak FTP czy SSH. Nie są to rzeczy, które się wyklikuje z wygodnego konfiguratora. Serwer dedykowany dla osób początkujących zdecydowanie nie jest odpowiedzią na pytanie jaki hosting wybrać, np. gdy zaczynasz z WordPress i WooCommerce.
+ duża moc – wysoka cena – trudny w obsłudze
Przeznaczenie: bardzo duże sklepy z własną infrastrukturą i specjalistą
Hosting współdzielony
W uproszczeniu polega to na współużytkowaniu zasobów jednej fizycznej maszyny przez wielu klientów. Wykupujemy pakiet np. 10GB, który stanowi jedynie ułamek zasobów serwera. Takich klientów jak my serwer mieści dziesiątki, a czasem i setki, w zależności od mocy serwera i zasobów przypisanych do danego pakietu.
Hosting współdzielony ma ograniczony dostęp. Jako użytkownik nie mamy dostępu do maszyny, jej systemu operacyjnego – elementów swobodnie dostępnych w przypadku serwera dedykowanego. Świadczona nam jest jedynie usługa serwera www i poczty. Fizyczny serwer – jako maszyna – zarządzany jest przez firmę hostingową. Jest to najlepsze rozwiązanie dla klienta z niewielkim doświadczeniem w zarządzaniu serwerem. Hosting współdzielony, w zależności od pakietu, kosztuje od około 10 do 100 zł miesięcznie.
W przypadku hostingu współdzielonego otrzymujemy panel, z poziomu którego zarządzamy swoimi usługami. Nasze możliwości są ograniczone, gdyż nie mamy dostępu do pełnej administracji maszyną. To w większości przypadków jednak zaleta. Jak wspomniałem wcześniej, administracją zajmuje się firma hostingowa, a my z poziomu panelu możemy wyklikać większość potrzebnych nam opcji typu:
- instalacja nowego WordPressa
- założenie nowej skrzynki e-mail
- zmiana wersji PHP na serwerze
- podpięcie certyfikatu SSL
- itd.
Zasoby hostingu współdzielonego
Hosting współdzielony nie daje nam żadnych gwarantowanych zasobów. W przypadku serwera dedykowanego dzierżawimy konkretną maszynę i mamy ją w pełni dla siebie. Gdy dzierżawiona maszyna ma zainstalowany konkretny procesor, to możemy wykorzystać 100% jego mocy. Hosting współdzielony nam tego nie daje. W tym przypadku ograniczeni jesteśmy wszelkiego rodzaju limitami.
W praktyce często możemy wykorzystać np. 100% mocy procesora fizycznej maszyny, ale tylko przez wybrany ułamek czasu. Te same możliwości mają oczywiście strony innych klientów znajdujących się na serwerze współdzielonym. Od odpowiedniej konfiguracji infrastruktury przez firmę hostingową zależy, czy strony klientów nie będą wzajemnie zakłócać swojego funkcjonowania.
Większość renomowanych firm hostingowych ma odpowiednią konfigurację infrastruktury. Niemniej limity bezpieczeństwa w przypadku hostingu współdzielonego są zazwyczaj dość ograniczające pod względem możliwej do osiągnięcia wydajności. Nie jest to jednak reguła i wszystko zależy od oferty firmy hostingowej.
Na pewno hosting współdzielony jest najczęściej polecaną opcją dla osób, które zastanawiają się, jaki hosting np. dla WordPress i WooCommerce wybrać na start.
Często w ofertach firm znajdziesz też hosting współdzielony zoptymalizowany dla WordPress i WooCommerce.
– ograniczona wydajność + umiarkowana cena + łatwość użytkowania
Przeznaczenie: małe sklepy zarządzane przez właściciela lub personel
VPS
Rozwiązaniem pośrednim pod względem zasobów, jak i kosztów usługi, jest tak zwany VPS – Virtual Private Server. Ten rodzaj usługi również polega na współdzieleniu jednej fizycznej maszyny. Różnica jest taka, że za pomocą specjalnego oprogramowania tworzy się tak zwane wirtualne serwery.
Klient ma do dyspozycji wirtualną maszynę. Ma dostęp do systemu operacyjnego i wszystkich usług, zupełnie tak, jakby był to serwer dedykowany. Różnica tkwi w tym, że fizyczne zasoby serwera są podzielone i przydzielone do konkretnych serwerów VPS. VPS ma gwarantowane zasoby. Przykładowo 8-rdzeniowy procesor zostaje podzielony na 8 kont VPS, gdzie każde z nich ma do dyspozycji 100% mocy jednego rdzenia.
+ umiarkowana moc + umiarkowana cena – łatwość użytkowania
Przeznaczenie: duże sklepy z własną infrastrukturą i specjalistą
Rozwiązanie hybrydowe
Administrowany VPS
Jednym z rozwiązań hybrydowych jest VPS z administracją. Na VPS-ie instalowany jest panel zarządzania serwerem, np. DirectAdmin, a w cenę usługi wliczone jest wsparcie techniczne związane z zarządzaniem serwerem. W takim przypadku należy jednak pamiętać, że mamy do czynienia z osobną “maszyną” (wirtualną). W przeciwieństwie do standardowego hostingu współdzielonego, VPS-a trzeba odpowiednio zabezpieczyć, aktualizować oprogramowanie systemu operacyjnego Linux, skonfigurować. Nawet jeśli takie zadania przejmie od nas firma hostingowa, to i tak musimy mieć więcej wiedzy, aby rozumieć, jakich zadań podejmuje się ona w ramach administracji naszą infrastrukturą.
+ zalety VPS + łatwość użytkowania
Przeznaczenie: średnie sklepy zarządzane przez właściciela lub personel
Hosting Elastyczny
Innym, ciekawszym rozwiązaniem z naszego polskiego rynku jest Hosting Elastyczny. Jest to usługa tradycyjnego hostingu współdzielonego. Od strony użytkownika, klient ma standardowy panel serwera, może samodzielnie dokonywać prostych zmian w konfiguracji. Nie jest natomiast odpowiedzialny za infrastrukturę serwera, jak ma to miejsce w przypadku VPS czy serwera dedykowanego. Jaka jest zaleta Hostingu Elastycznego? Jest on bardzo skalowalny.
W ramach stworzonej przez firmę dhosting technologii możemy wykorzystywać zasoby tak duże, jak te dostępne w serwerach VPS czy dedykowanych, a korzystać cały czas z usługi, która od strony użytkownika wygląda jak zwykły hosting współdzielony.
+ duża wydajność + możliwość skalowania + łatwa obsługa
Przeznaczenie: średnie sklepy zarządzane przez właściciela lub personel
Hosting hybrydowy
Jest to nazwa usługi oferowanej przez firmę progreso.pl. Jest to tradycyjny hosting z tą różnicą, że zasoby są gwarantowane. Dla przypomnienia hosting współdzielony polega na współdzieleniu takich zasobów jak procesor czy pamięć RAM serwera. Dopiero VPS wprowadza wyraźny podział zasobów na np. 1 rdzeń oraz 2GB RAM dla konta klienta. Tutaj mamy taką gwarancję zasobów jak dla VPS, ale w wersji dla hostingu współdzielonego.
Oferta jest ciekawa, jednak dość kosztowna w porównaniu do rozwiązań konkurencyjnych.
+ łatwość zarządzania + gwarantowane zasoby – wysoka cena jak na oferowane możliwości
Przeznaczenie: średnie sklepy zarządzane przez właściciela lub personel
Podsumowanie
Najlepszym rozwiązaniem dla małego sklepu będzie zwykły hosting współdzielony. Średniej wielkości sklepy powinny zainteresować się rozwiązaniami hybrydowymi. VPS oraz serwer dedykowany to usługi wymagające dużej wiedzy i zatrudnienia specjalisty. Gdybyś miał dedykowanego administratora, to jednak pewnie nie zastanawiałbyś się, jaki hosting wybrać :)
Jakie parametry powinien mieć dobry hosting dla WordPress i WooCommerce?
Parametry podstawowe
Do działania swojego sklepu potrzebujesz odpowiednich zasobów, tzw. “mocy”. Czymże ona jednak jest? Podobnie jak w przypadku komputera osobistego, potrzebujesz:
- procesora – na wykonywanie operacji
- pamięci RAM – jako pamięci roboczej dla wykonywanych działań
- przestrzeni dyskowej – na pliki Twojego sklepu, bazę danych
- łącza internetowego – aby klienci mogli połączyć się z Twoim sklepem
- oprogramowania – zainstalowanego serwera PHP
Te wszystkie zasoby są udostępniane w ramach usług hostingowych. Jak wspomniałem w poprzednim rozdziale, współdzielenie jednej fizycznej maszyny wymaga zastosowania odpowiednich limitów bezpieczeństwa. Przykład poniżej.
Wykorzystanie procesora
Wartości typu “maksymalne obciążenie procesora na dobę” są trudne do porównania. Jak wiele mocy uda się wykrzesać z 5% procesora? To zależy od tego, jaki procesor jest zamontowany w danej maszynie, a tego się przecież nie dowiemy :) Są to jednak detale, wszak nie ma możliwości określenia jak dużo mocy potrzebował będzie Twój sklep. Jest zbyt wiele czynników na to wpływających. Traktuj zatem te wartości szacunkowo. Nie może to być główny parametr do podjęcia decyzji, jaki hosting wybrać.
Oczywiście wiadomo, że im większa jest wartość możliwego obciążenia procesora, tym lepiej. W praktyce jednak na jednej maszynie może znajdować się tak wielu klientów, że do limitu naszego konta nie będziemy w stanie nawet dojść. Zwyczajnie nie starczy mocy serwera na wszystkie strony klientów.
Pamiętaj, że w przypadku hostingu współdzielonego nie masz gwarancji zasobów. Parametry bezpieczeństwa należy zatem skonfrontować z rzeczywistymi opiniami klientów, czy hosting “nie muli”. Papier bowiem przyjmie wszystko. Są nawet hostingi, które mocy procesora nie limitują wcale (np. atthost.pl). Najważniejsze jest, czy firma przy takiej polityce jest w stanie zapewnić ogólnie pojętą wydajność stron klientów.
Dostępna pamięć RAM
Tutaj powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Minimalnym sensownym limitem pamięci dla konta hostingowego, jaki powinniśmy brać pod uwagę, to 256MB. W codziennej pracy z Klientami WP Desk zderzałem się z sytuacjami, kiedy 128MB było niewystarczające. Niektóre wtyczki takie jak Ceneo – WooCommerce, Google Merchant Center XML – WooCommerce czy Allegro – WooCommerce przetwarzają sporo danych, zwłaszcza przy dużej liczbie produktów w sklepie. Zbyt niska ilość pamięci nie pozwala im na wykonanie swoich zadań. Na pewno pamięć RAM serwera jest jednym z kluczowych parametrów do porównania w decyzji, jaki hosting wybrać, szczególnie jeśli chcesz założyć sklep na WordPress i WooCommerce.
Przestrzeń dyskowa
Pojemność konta wiąże się z tym, ile danych możemy na nim przechować. Sam WordPress i WooCommerce zajmują mało przestrzeni. Tę konsumują przede wszystkim zdjęcia produktów oraz poczta e-mail. Dodatkowo wraz ze wzrostem liczby zamówień i produktów, obciążeniem staje się również sama baza danych.
Jeśli dopiero uruchamiasz swój sklep z około 10-50 produktami i nie spodziewasz się z początku dużej sprzedaży, to pojemność konta rzędu 10-20GB będzie dla Ciebie wystarczająca. Większość firm hostingowych umożliwia zwiększenie przestrzeni konta w razie potrzeby poprzez migrację do wyższego pakietu.
Transfer z/do serwisu
Klienci łączący się z Twoim sklepem generują ruch. Ty sam również generujesz go, przykładowo wgrywając zdjęcia produktów przez panel WordPressa. Konta hostingowe, zwłaszcza w przypadku hostingu współdzielonego, limitują ten ruch. Może to być limit na przykład 100 GB miesięcznie. Oznacza to, że jeśli na stronie Twojego produktu znajduje się 5 zdjęć, a każde waży po 200kB, to w ciągu miesiąca taką pojedynczą stronę może odwiedzić 100.000 osób.
Zwróć uwagę, że wśród internautów znajduje się wielu klikaczy, którzy chodzą po sklepie, a nie kupują. Jeśli każdy odwiedzający Twoją stronę przejrzy 10 produktów, to transfer dla powyższych założeń wystarczy dla 10.000 osób. Tak czy inaczej w przypadku gdy dopiero rozpoczynasz sprzedaż, to wartość 100GB transferu miesięcznie będzie wystarczająca.
Możliwości serwera PHP
W tym przypadku większych problemów nie ma. Większość polskich firm hostingowych oferuje PHP w najnowszych wersjach, aczkolwiek nie każda daje możliwość samodzielnej zmiany tej wersji w ramach konta. To się przydaje. Przykładowo wersje 5.x, a 7 PHP diametralnie różnią się pod względem wydajności. Sklep działa szybciej na tym samym sprzęcie. Wykorzystuje mniej zasobów, zatem ten sam pakiet hostingowy wystarcza na więcej.
Warto mieć możliwość swobodnej zmiany wersji PHP. Nowe wersje przynoszą optymalizacje, jednak mogą skutkować problemami związanymi z funkcjonowaniem sklepu. Może się okazać na przykład, że któraś z wykorzystywanych w sklepie wtyczek nie działa poprawnie z nową wersją PHP. W takim przypadku dzięki możliwości samodzielnej zmiany wersji PHP, możemy cofnąć ją do poprzedniej wersji, aby przywrócić poprawne działanie sklepu. Warto uwzględnić taką opcję podczas podejmowaniu decyzji jaki hosting pod WordPress i WooCommerce wybrać.
Wygodny panel zarządzania serwerem
W zamierzchłych czasach najpopularniejszym panelem zarządzania serwerem był DirectAdmin. Jest to oprogramowanie firmy trzeciej, do którego licencję wykupowały firmy hostingowe. Na tej podstawie mogły oferować DirectAdmina swoim klientom. W dzisiejszych czasach wiele firm podjęło decyzję o utworzeniu swoich własnych paneli autorskich. Jedne są lepsze, inne gorsze, jako że każda firma projektowała i wdrażała taki panel według swojego projektu. Niewątpliwą zaletą panelów autorskich w stosunku do DirectAdmina jest ich nowoczesność oraz integracja usług.
DirectAdmin i inne gotowe panele
DirectAdmin jest typem panelu przeznaczonym dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Został stworzony wiele lat temu, przez co jest przestarzały pod względem interfejsu. Niektóre firmy przygotowały swoje własne skórki dla DirectAdmina, dzięki czemu odróżnia się on od innych. Jest to jednak jedynie nakładka wizualna na panel, który dla zwykłego użytkownika jest mało wygodny i nieintuicyjny. Za to administratorzy bardzo się w nim lubują, gdyż znają większość opcji i skrótów na pamięć :)
Panele autorskie
DirectAdmin służy jednak jedynie do zarządzania ustawieniami serwera. W firmie hostingowej mamy jednak również możliwość podpinania i delegowania domen, generowania certyfikatów SSL. Istnieje wiele innych usług, których DirectAdmin nie obsługuje. Powoduje to, że w firmach wykorzystujących DirectAdmina jako klient mamy również osobny panel klienta. Firmy wykorzystujące panele autorskie integrują zarządzanie serwerem w ramach jednego panelu, co jest znacznie bardziej wygodne i intuicyjne.
Poniżej prezentuję, jak panele te wyglądają w praktyce na przykładzie kilku polskich firm hostingowych. Który z nich jest najwygodniejszy? To kwestia indywidualna. Firmy hostingowe pozwalają często uruchomić serwer na darmowy 14-dniowy okres testowy. Skorzystaj z tej opcji i sam się przekonaj, który najbardziej Ci podpasuje :)
Rozsądne ceny rejestracji i przedłużenia domen
Domeny w Polsce są rejestrowane w NASK – Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej. Cena rejestracji domeny .pl w NASK to 10 zł netto, cena przedłużenia – 40 zł netto. Sami nie mamy możliwości rejestrowania domen bezpośrednio w NASK. Taką możliwość mają akredytowani partnerzy NASK. Ci doliczają sobie swoją marżę na domeny. Część firm hostingowych, zwłaszcza te większe, są partnerami NASK. Inne korzystają z pośredników takich jak firma Consulting Service.
Jak duże są marże na domenach? Home.pl oferuje przedłużenie za 100 zł netto. Narzut jest zatem spory. Marża wynosi 150%. Przykład z drugiego bieguna to ovh.pl – przedłużenie .pl kosztuje tam 40,64 zł netto. Marża wynosi zatem 1,6%. W rzeczywistości w większości firm cena przedłużenia domeny znajduje się gdzieś po środku tych kwot wymienionych wcześniej.
Gdzie zarejestrować domenę?
Teoretycznie nie ma znaczenia, gdzie mamy zarejestrowaną naszą domenę. To tylko miejsce parkowania domeny. Każdy panel hostingowy umożliwia przekierowanie takiej domeny na dowolny inny hosting. Możemy mieć zatem domenę w jednej firmie i przekierować ją na hosting w drugiej firmie, gdzie mamy np. sklep na WordPress i WooCommerce. W praktyce warto mieć wygodny panel do zarządzania domenami. OVH pomimo naprawdę niskich cen ma dość niewygodny panel.
Warto zwracać uwagę na to, czy cennik domen jest przejrzysty i łatwo dostępny. Wiele firm ukrywa ceny przedłużeń, prezentując jedynie ceny rejestracji. To nieczyste zagrania zachęcające do zakupu potencjalnego klienta bazując na jego nieświadomości. Na pewno warto wykluczyć takie firmy ze swojej tabelki porównawczej mającej rozwiązać dylemat pt. jaki hosting wybrać np. pod sklep na WordPress i WooCommerce.
Myślę, że nie ma sensu szukać na siłę firmy, która oferuje najtańsze domeny na rynku. Przy kilku posiadanych domenach te kilkanaście do kilkudziesięciu złotych różnicy w skali roku nie jest warte zachodu. Przy większym wolumenie posiadanych domen można natomiast uzyskać rabaty. Warto zapytać o to BOK danej firmy. Często firmy hostingowe mają już przygotowane cenniki hurtowe.
Oferta certyfikatów SSL
Czym jest certyfikat SSL?
Certyfikat SSL może pełnić kilka funkcji. Przede wszystkim zapewnia on szyfrowanie komunikacji między serwerem sklepu, a przeglądarką klienta. Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale bez SSL wszystkie przesyłane przez Ciebie dane w internecie są całkowicie jawne. Ktokolwiek znajdujący się pomiędzy serwerem, a Twoją przeglądarką może zapoznać się z wszelkimi danymi, które przesyłasz!
W sklepach internetowych podaje się wiele prywatnych danych takich jak: adres, imię i nazwisko, numer karty kredytowej. Oprócz tego sam fakt, co w danym sklepie zamawiamy, to również nasza prywatna sprawa i żadna osoba trzecia nie powinna nam w historię zamówień zaglądać. W sklepach internetowych zakładamy bowiem swoje konta klienta, a więc podczas logowania przesyłamy swój login i hasło. Te dane też powinny być szyfrowane!
Czy sklep musi posiadać certyfikat?
Tak. Jest to konieczne ze względu na ochronę danych klientów! Od wielu lat wykorzystywanie SSL na stronach internetowych jest mocno promowane, a ostatnio wręcz wymuszane pewnymi działaniami. Przykład? Chrome wyświetla ostrzeżenie:
Takie ostrzeżenie o braku zabezpieczeń pojawia się, gdy dana strona nie funkcjonuje w oparciu o SSL, a zawiera formularze do wprowadzania danych osobowych typu dane adresowe. Chyba nie chcesz, aby pojawiło się podczas korzystania z Twojego sklepu? ;)
Rodzaje certyfikatów
Standardowe certyfikaty SSL kosztują od kilkudziesięciu do ponad stu złotych w skali roku. Certyfikaty takie możemy zakupić od specjalistycznych firm pośredniczących typu ssls.com. Procedura generowania i instalacji takiego certyfikatu nie jest specjalnie prosta. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem będzie zakup certyfikatu we własnej firmie hostingowej. Certyfikaty SSL takich firm jak Comodo oferują gwarancję. Jest to finansowa rekompensata za poniesione straty w przypadku złamania certyfikatu. W praktyce gwarancja ta jest jedynie dodatkiem, który ma uatrakcyjnić ofertę zakupu certyfikatu.
Oprócz szyfrowania transmisji, certyfikat SSL może potwierdzać tożsamość danej witryny. Taką funkcję oferują certyfikaty SSL EV. Taki certyfikat jest droższy dla firmy, która o niego wnioskuje. Koszt takiego certyfikatu to kilkaset złotych. Sam proces jego uzyskania jest również bardziej czasochłonny. Uzyskanie certyfikatu typu SSL EV (od ang.: Extended Validation) wymaga weryfikacji firmy. Musimy potwierdzić wystawcy certyfikatu, nie tylko, że dana domena należy właśnie do nas, ale również zweryfikować firmę. Odbywa się to między innymi podczas rozmowy telefonicznej poprzedzonej przesłaniem kilku podpisanych dokumentów. Poniżej przykład, jak wygląda certyfikat SSL EV na naszej stronie wpdesk.net.
Let’s encrypt
Jesteśmy spółką brytyjską i na rynku globalnym zależało nam, aby to podkreślić. W Polsce korzystamy ze standardowego certyfikatu, który w pasku adresu nie wyróżnia się niczym szczególnym.
Skoro standardowy certyfikat zasadniczo nie wnosi nic oprócz szyfrowania transmisji, to po co za niego płacić? Czy nie ma możliwości, aby uzyskać taki certyfikat za darmo? Jest. Inicjatywa nazywa się Let’s encrypt. Organizacja stojąca za tą inicjatywą umożliwia generowanie darmowych certyfikatów dla swoich stron internetowych. Standardowa procedura jest dość skomplikowana. Na szczęście wiele firm hostingowych zintegrowała się z Let’s encrypt. Dzięki takiej integracji możemy z panelu administracyjnego w kilka chwil dosłownie wyklikać darmowy certyfikat dla naszego sklepu.
Certyfikaty w Polsce – kto jakich używa?
Certyfikaty typu EV SSL są wykorzystywane przez duże firmy i organizacje zaufania publicznego, np. banki. W polskim internecie są to przykładowo:
Sklepy internetowe, nawet te największe, korzystają ze zwykłych certyfikatów SSL:
Co więcej, zdarzają się sklepy, których sklepy internetowe funkcjonują bez SSL:
“Kłódka” pojawia się dopiero w koszyku:
Podsumowanie
Nie ma sensu wydawać kilkuset złotych na certyfikat SSL EV. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie zakup zwykłego certyfikatu SSL lub skorzystanie z opcji wygenerowania certyfikatu Let’s encrypt. Przy szukaniu jaki hosting (np. dla WordPress i WooCommerce) wybrać zdecydowanie warto zwracać uwagę na taki, który posiada tę funkcję.
Czym kierować się przy wyborze firmy hostingowej?
Komplementarność usług
Uważam, że dla własnej wygody warto mieć wszystko w jednej firmie. Zmiany wprowadzane np. na domenach zachodzą wtedy natychmiastowo. W innych przypadkach, np. przy zmianie delegacji domeny, trzeba czekać na tzw. propagację serwerów DNS, która potrafi trwać nawet 24-48h. Innymi słowy zakupiona domena w jednej firmie zacznie kierować na serwer w innej firmie dopiero po pewnym czasie. Gdyby była zarejestrowana w tej samej firmie, zadziałałaby niemalże od razu.
Podpięcie dodatkowych usług w ramach jednej firmy jest zatem proste. Przykładowo gdy kupimy certyfikat w “swojej” firmie hostingowej, to od razu zostanie nam on zainstalowany przez techników.
Wsparcie dla hostingu
Drugą sprawą jest support. Pomoc techniczna jest ułatwiona w momencie, gdy technicy mają dostęp do wszystkich usług w jednym miejscu. Gdy coś nie działa, łatwiej jest im znaleźć zależności, a i nie mają możliwości zwalenia winy na tę drugą firmę :)
Moim zdaniem warto zatem poszukać firmy, w której znajdziemy:
- serwer – dostosowany do naszych potrzeb pod względem wydajności
- domeny – bez zbyt dużego narzutu marży
- certyfikaty SSL – w sensownej cenie, najlepiej darmowe Let’s encrypt
Warto też rozważyć hosting zoptymalizowany pod określony CMS, np. pod sklep na WordPress i WooCommerce.
Opinie w internecie
Blogi
W internecie możemy natknąć się na różne opinie na temat firm hostingowych. Warto zwrócić uwagę, kto danej firmie wystawia laurkę, kto podpowiada innym, jaki hosting wybrać. Czasami motywacje są ukryte, tj. link do firmy hostingowej to tak zwany link afiliacyjny (osoba polecająca zarabia na poleceniu) lub artykuł na blogu jest opłacony (artykuł sponsorowany). Oczywiście nie ma nic złego w stosowaniu afiliacji czy zarabianiu na artykułach sponsorowanych. Pod warunkiem, że pojawia się wyraźna informacja dla czytelnika.
Rankingi
W sieci znajdziemy również różnego rodzaju rankingi i porównania. Do niedawna najlepszym rankingiem firm hostingowych w Polsce był serwis WebHostingTalk. Prezentował on ranking firm na podstawie opinii wystawionych w serwisie.
Opinie nie były anonimowe. Wymagały podania adresu e-mail klienta danej firmy oraz strony internetowej, która jest hostowana w danej firmie. Algorytm wyliczał pozycję firmy w rankingu w oparciu o stosunek liczby ocen pozytywnych do negatywnych oraz na podstawie wysokości oceny. Ocenić można było kilka aspektów, np. możliwości techniczne czy też jakość supportu. Ranking ten stanowił zatem dużą wartość dodaną dla internautów próbujących znaleźć odpowiedź na pytanie, jaki hosting wybrać.
Niestety serwis WebHostingTalk został przejęty przez nazwa.pl. Ranking firm w oparciu o oceny użytkowników zniknął. Pozostał ranking firm na podstawie liczby obsługiwanych domen. Użytkownicy serwisu zarzucają nazwie.pl manipulacje rankingiem. Nie jest to już zatem rzetelne źródło.
Fora dyskusyjne
Szczerze mówiąc unikałbym także anonimowych poleceń na forach dyskusyjnych. Niestety fora dyskusyjne już wiele lat temu stały się obiektem marketingu szeptanego. Na najbardziej poczytnych forach marketerzy zakładają profile i na zlecenie firm polecają wybrane produkty. Takie osoby z dużym zaangażowaniem odpowiedzą na Twoje pytanie, jaki hosting wybrać :) Jest to działanie mało etyczne, jednak wciąż funkcjonujące w przestrzeni internetowej.
Nie tylko ja jestem tego zdania, że na opinie na forach należy uważać. Łukasz Kaźmierczak, określający siebie mianem E-ntuzjasty Marketingu Internetowego, na swojej stronie pisze:
Najlepszym rozwiązaniem będzie zapytanie doświadczonych w tej materii znajomych specjalistów. Informacje możemy następnie zweryfikować na forach specjalistycznych. Prosiłbym jedynie o dystans do zamieszczonych tam opinii. Nigdy nie wiadomo, czy opinie nie zostały kupione u osób zajmujących się marketingiem szeptanym lub napisane przez pracowników firmy.
Opinie na Facebooku
Najlepszym źródłem jest polecenie kogoś zaufanego lub opinia w internecie żywego człowieka np. na Facebooku. Warto zwrócić uwagę, kto dodaje opinię. Na Facebooku również zdarzają się fałszywe profile. Warto pobieżnie przejrzeć, czy opinie pochodzą od prawdziwych osób, tj. zajrzeć na ich profile. Przy okazji możemy podejrzeć, jacy ludzie korzystają z usług danej firmy :)
Jakość supportu
Na temat jakości wsparcia klienta możemy często wyczytać z opinii na Facebooku. Warto jednak również samemu się przekonać, czy firma odpisuje szybko, czy odpowiada prawidłowo na nasze pytania. Można do takiej firmy zadzwonić lub napisać przed podjęciem decyzji, jaki hosting wybrać, szczególnie gdy myślisz o założeniu sklepu na WordPress i WooCommerce.
Historia firmy
Infrastrukturę sieciową buduje się latami. Wiele lat zajmuje również zdobycie odpowiedniej wiedzy w zakresie usług hostingowych. Rynek jest bardzo konkurencyjny. Wejście na rynek hostingowy ma sens jedynie w przypadku nisz, np. bezobsługowy hosting OpiekunBloga.pl dla blogerów.
Ola Gościniak, twórczyni licznych kursów związanych z WordPressem, mówi wprost:
Nie decyduj się na serwer nieznanej firmy, bo możesz mieć potem problemy z dostępnością Twojej strony internetowej lub awaryjnością hostingu.
To prawda. Większość nowych podmiotów powstaje na bazie resellingu, czyli odsprzedaży pakietów hostingowych pod własną marką. Ma to sens w przypadku agencji interaktywnych, które w ramach projektu zapewniają również wsparcie techniczne. Inaczej jest w przypadku nowych marek hostingowych. Wejście na ten rynek bez większej innowacji lub określenia niszy jest z góry skazany na porażkę. Taka firma może się zwyczajnie zawinąć z dnia na dzień.
Jeśli chcesz potwierdzenia dla takich sensacji, to zapoznaj się z wpisem na temat jednej z takich firm. Zaczęło się od kampanii reklamowej w TV i zdobycia ponad 10.000 fanów na Facebooku. Po około pół roku zaczęły się problemy. Dziś domena nie odpowiada, a ostatni post na Facebooku pojawił się ponad rok temu. Klienci tej firmy na pewno żałują, że decyzję jaki hosting wybrać podjęli pod wpływem chwili.
Jaką lekcję należy wyciągnąć? Firma hostingowa powinna mieć wieloletnią historię. Wtedy możemy być w miarę pewni, że u sterów takiej firmy znajdują się ludzie z doświadczeniem, że firma to nie wydmuszka.
Jaki hosting wybrać?
Nie podam jednoznacznej odpowiedzi :) Nie podam również w artykule firm, które osobiście bym polecił, które znam. Chciałbym pod tym wpisem rozpocząć dyskusję. Zapraszam nie tylko Ciebie, czytelniku, ale i osoby reprezentujące konkretne firmy hostingowe.
Korzystasz z hostingu i jesteś zadowolony? Napisz o nim. Reprezentujesz firmę hostingową? Napisz o swojej ofercie. Zastanawiasz się, jaki hosting np. pod WordPress i WooCommerce wybrać? Napisz o swoich wątpliwościach.