WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu

Model pracy zdalnej w WP Desk

Możliwość pracy zdalnej to obecnie jeden z najbardziej cenionych benefitów podczas poszukiwania zatrudnienia. Jako drużyna WP Desk mamy to szczęście, że właśnie taki tryb pracy sprawdza się u nas w 100%! Chcecie wiedzieć jak pracujemy? Uchylamy rąbka tajemnicy!

Czym się zajmujemy w WP Desk?

WP Desk to największa i najpopularniejsza polska platforma z rozszerzeniami do WooCommerce. Dzięki naszym działaniom, możecie usprawnić prowadzenie swoich sklepów internetowych. Tworzymy wtyczki do wysyłki, płatności, marketingu czy integracje z Allegro i Ceneo. Działamy głównie na rynku krajowym, gdzie zbudowaliśmy mocną pozycję, a od kilku lat rozwijamy się również na rynku globalnym.

Początki WP Desk

WP Desk wywodzi się z software house Inspire Labs, który ma siedzibę w Warszawie. Nasze początki zatem miały miejsce przy biurkach. Nie planowaliśmy pracować zdalnie i dobrze czuliśmy się w biurze, ale też nie zamykaliśmy się na nowe możliwości. Ponieważ często pracowaliśmy ze zdalnymi podwykonawcami, to znaliśmy wady i zalety takiego rodzaju pracy.

W wyniku rozwoju i rozrostu firmy, należało zatrudnić kolejne osoby. Okazało się, że na nasze ówczesne możliwości finansowe, będzie nam bardzo trudno znaleźć współpracowników w Warszawie. Dodatkowo, rozpoczęliśmy współpracę z programistą z Wrocławia, który miał unikalne na tamten czas umiejętności, których potrzebowaliśmy. Współpraca układała się bardzo dobrze – zresztą do tej pory razem pracujemy. To pokazało nam, że taka forma kooperaacji jest możliwa i przy kolejnych rekrutacjach oferowaliśmy pracę zdalną lub w biurze, w zależności od preferencji.

Proces przechodzenia na zdalny model firmy przebiegał naturalnie i stopniowo. Zaczęliśmy od jednego współpracownika pracującego na odległość. Później doszedł drugi, który jednak po kilku miesiącach przeprowadził się do Warszawy i pracował z nami stacjonarnie. Przy kolejnej rekrutacji daliśmy możliwość pracy zdalnej i najlepszy kandydat okazał się pracować na odległość. Powoli przestawialiśmy się na pracę pół na pół, a potem zupełnie zrezygnowaliśmy z biura.

W tym momencie każdy z 31-osobowej drużyny pracuje zdalnie, a spotykamy się pośrednio na wideospotkaniach na Zoom oraz bezpośrednio na zjazdach firmowych organizowanych w różnych częściach kraju.

Drużyna WP Desk

Rekrutacja pracowników zdalnych

Dzięki oferowanej pracy zdalnej, jesteśmy w stanie znaleźć najlepszych specjalistów bez ograniczeń geograficznych, co bardzo ułatwia rekrutację. Do swojej drużyny poszukujemy osób nie tylko doskonale przygotowanych pod względem merytorycznym, ale także samodzielnych i dobrze zorganizowanych pod względem wykonywania zadań i zarządzania czasem. Kandydat koniecznie musi dobrze wpasować się w klimat firmy i mieć dobry kontakt z drużyną. Wymogiem dla nas jest znajomość WordPressa oraz zamiłowanie do niego. Kochamy WordPressa od ponad 10 lat i działamy na jego rzecz.

Staramy się rekrutować głównie przez kanały własne oraz społeczność WordPress. Do tej pory efekty z takiej formy rekrutacji były najlepsze i trafialiśmy dokładnie w grupę docelową, na której nam zależało. Rekrutację prowadzimy przez naszą stronę internetową. Oczywiście zawsze w ramach zgłoszenia kandydat musi przygotować odpowiedzi na kilka zadań merytorycznych dedykowanych dla konkretnego stanowiska. Na bazie odpowiedzi, jesteśmy w stanie wybrać kilka osób, z którymi umawiamy się na spotkanie merytoryczne. Jeśli szukamy programisty, to na takie spotkanie zapraszamy programistę z naszego zespołu. Jeżeli staramy się znaleźć osobę do wsparcia klientów, to zapraszamy osobę z naszego zespołu wsparcia.

Kolejnym krokiem, jeśli rozmowa merytoryczna wypadnie pozytywnie, jest bardziej luźna rozmowa, żeby się lepiej poznać. Rozmawiamy np. o zainteresowaniach i umiejętnościach miękkich. Zwykle na tym etapie jesteśmy w stanie podjąć decyzję i zaproponować współpracę wybranej osobie.

Wdrożenie nowego pracownika do zespołu

Staramy się, by proces wdrożenia nowego członka zespołu przebiegał jak najsprawniej i najłatwiej dla obu stron. Mamy przygotowany szablon tablicy w Slabie, który kopiujemy i dostosowujemy dla każdej nowej osoby. Na tablicy umieszczone są informacje m.in. na temat historii i opisu działalności firmy, współpracowników oraz naszym workflow.

Znajdują się tam również konkretne zadania dla poszczególnych osób w firmie lub nowej osoby, takie jak przyznanie dostępu do narzędzi, założenie maila czy podpisanie umowy.

Następnie, każdy zespół już samodzielnie wdraża nową osobę w konkretny workflow i zadania, które realizuje. Dla każdego zespołu wygląda to trochę inaczej.

Zarządzanie zespołem zdalnym

Wierzymy, że praca zdalna jest możliwa i efektywna. Odpowiednia optymalizacja i skuteczne rozwiązania, pozwalają na maksymalne wykorzystanie zalet pracy zdalnej. Bardzo ważnym czynnikiem jest nastawienie pracowników i bardzo dobra organizacja czasu.

Praca zdalna w naszej firmie to możliwość pogodzenia wszystkich sfer życia, m. in. rodzicielstwa i rozwoju biznesowego. To także możliwość pracy z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie, lecz oczywiście z regularną synchronizacją ze swoim zespołem, by współpraca była płynna i sprawna.

Mamy w firmie 4 mikro zespoły, które mają dużą autonomię i planują swoje pracę niezależnie, w ramach określonych celów firmy. Zespoły nawzajem się motywują i kontrolują, a ewentualne spadki produktywności omawiają podczas zdalnych konsultacji.

Raz w roku mamy spotkanie indywidualne z każdym pracownikiem. Podsumowujemy miniony rok i rozmawiamy o kolejnych celach i kierunkach rozwoju.

Czasami brakuje nam bezpośredniego kontaktu, komunikacji niewerbalnej, emocji, wymiany uwag czy pogawędek ze współpracownikami. Staramy się nadrabiać te braki, spotykając się kilka razy w roku całą firmą, aby poznać się osobiście, trochę popracować, ale również miło spędzić czas, np. na kręglach czy paintball’u.

Organizacja takich spotkań jest wyzwaniem, bo jesteśmy rozsiani po całej Polsce i nie tylko. Każdy z nas ma również życie prywatne, ale jeśli organizujemy spotkania z większym wyprzedzeniem, to wszystko da się zrobić.

Komunikacja w zespole

Zespół produktowy dużo rozmawia :) W ramach sprintów mamy kilka różnych spotkań, w tym daily, refinement i retro, na których się organizujemy, synchronizujemy i usprawniamy procesy. Pozostałe zespoły mają co najmniej jedno spotkanie wideo tygodniowo.

Bieżącą komunikację prowadzimy głównie za pomocą Slacka, który wrósł już mocno w nasz workflow. Omawiamy tam wszystkie bieżące kwestie związane z organizacją, konsultujemy skomplikowane przypadki, a także prowadzimy luźniejsze pogawędki, w celu budowania przyjacielskich relacji. Maili nie używamy praktycznie w ogóle – głównie do komunikacji zewnętrznej. Staramy się komunikować głównie poprzez zadania w Nozbe Teams i YouTracku. Spotkania prowadzimy przez Zoom.us. Dokumenty przechowujemy na wirtualnych dyskach Google, a baza wiedzy i instrukcje postępowania umieszczamy na Slabie. Do pracy przydatne nam jest Help Scout i Gitlab. Monosnap zaś wspiera nas w zakresie printscreen’ów.

Przeczytaj też: Narzędziownia WP Desk, czyli jak usprawniamy własną pracę

Podsumowanie

Jeżeli planujecie podjąć zatrudnienie w formie zdalnej współpracy lub przejść na taki tryb w swojej firmie, poważnie się zastanówcie i przeanalizujcie wszystkie aspekty. To nie jest to model pracy dla każdego. Porozmawiajcie z ludźmi, którzy już tak pracują. Przede wszystkim, pociągnijcie ich za język w kwestii wyzwań i problemów, z którymi stykają się na co dzień.

Jeśli się zdecydujecie to dobierzcie dobre narzędzia i opracujcie odpowiedni workflow. Zatrudniajcie z głową. Nie zawsze współpraca zdalna z osobą super merytoryczną będzie się układać dobrze, ze względu na różnice charakterów i/lub potrzeb.

W naszej firmie model pracy zdalnej sprawdza się znakomicie, ale nie oznacza to, że zawsze musi tak być.

Powodzenia!

 

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.