WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu.

🔥 Black Friday w WP Desk! 🔥

Zgarnij 20% rabatu na wtyczki WooCommerce
z kodem BLACKFRIDAY20

Zniżka dotyczy tylko nowych zakupów, nie obejmuje odnowień licencji.

12
godziny
:
00
minuty
:
00
sekundy

Kup teraz

Model pracy zdalnej w WP Desk

Możliwość pracy zdalnej to obecnie jeden z najbardziej cenionych benefitów podczas poszukiwania zatrudnienia. Jako drużyna WP Desk mamy to szczęście, że właśnie taki tryb pracy sprawdza się u nas w 100%! Chcecie wiedzieć jak pracujemy? Uchylamy rąbka tajemnicy!

Czym się zajmujemy w WP Desk?

WP Desk to największa i najpopularniejsza polska platforma z rozszerzeniami do WooCommerce. Dzięki naszym działaniom, możecie usprawnić prowadzenie swoich sklepów internetowych. Tworzymy wtyczki do wysyłki, płatności, marketingu czy integracje z Allegro i Ceneo. Działamy głównie na rynku krajowym, gdzie zbudowaliśmy mocną pozycję, a od kilku lat rozwijamy się również na rynku globalnym.

Początki WP Desk

WP Desk wywodzi się z software house Inspire Labs, który ma siedzibę w Warszawie. Nasze początki zatem miały miejsce przy biurkach. Nie planowaliśmy pracować zdalnie i dobrze czuliśmy się w biurze, ale też nie zamykaliśmy się na nowe możliwości. Ponieważ często pracowaliśmy ze zdalnymi podwykonawcami, to znaliśmy wady i zalety takiego rodzaju pracy.

W wyniku rozwoju i rozrostu firmy, należało zatrudnić kolejne osoby. Okazało się, że na nasze ówczesne możliwości finansowe, będzie nam bardzo trudno znaleźć współpracowników w Warszawie. Dodatkowo, rozpoczęliśmy współpracę z programistą z Wrocławia, który miał unikalne na tamten czas umiejętności, których potrzebowaliśmy. Współpraca układała się bardzo dobrze – zresztą do tej pory razem pracujemy. To pokazało nam, że taka forma kooperaacji jest możliwa i przy kolejnych rekrutacjach oferowaliśmy pracę zdalną lub w biurze, w zależności od preferencji.

Proces przechodzenia na zdalny model firmy przebiegał naturalnie i stopniowo. Zaczęliśmy od jednego współpracownika pracującego na odległość. Później doszedł drugi, który jednak po kilku miesiącach przeprowadził się do Warszawy i pracował z nami stacjonarnie. Przy kolejnej rekrutacji daliśmy możliwość pracy zdalnej i najlepszy kandydat okazał się pracować na odległość. Powoli przestawialiśmy się na pracę pół na pół, a potem zupełnie zrezygnowaliśmy z biura.

W tym momencie każdy z 31-osobowej drużyny pracuje zdalnie, a spotykamy się pośrednio na wideospotkaniach na Zoom oraz bezpośrednio na zjazdach firmowych organizowanych w różnych częściach kraju.

Drużyna WP Desk

Rekrutacja pracowników zdalnych

Dzięki oferowanej pracy zdalnej, jesteśmy w stanie znaleźć najlepszych specjalistów bez ograniczeń geograficznych, co bardzo ułatwia rekrutację. Do swojej drużyny poszukujemy osób nie tylko doskonale przygotowanych pod względem merytorycznym, ale także samodzielnych i dobrze zorganizowanych pod względem wykonywania zadań i zarządzania czasem. Kandydat koniecznie musi dobrze wpasować się w klimat firmy i mieć dobry kontakt z drużyną. Wymogiem dla nas jest znajomość WordPressa oraz zamiłowanie do niego. Kochamy WordPressa od ponad 10 lat i działamy na jego rzecz.

Staramy się rekrutować głównie przez kanały własne oraz społeczność WordPress. Do tej pory efekty z takiej formy rekrutacji były najlepsze i trafialiśmy dokładnie w grupę docelową, na której nam zależało. Rekrutację prowadzimy przez naszą stronę internetową. Oczywiście zawsze w ramach zgłoszenia kandydat musi przygotować odpowiedzi na kilka zadań merytorycznych dedykowanych dla konkretnego stanowiska. Na bazie odpowiedzi, jesteśmy w stanie wybrać kilka osób, z którymi umawiamy się na spotkanie merytoryczne. Jeśli szukamy programisty, to na takie spotkanie zapraszamy programistę z naszego zespołu. Jeżeli staramy się znaleźć osobę do wsparcia klientów, to zapraszamy osobę z naszego zespołu wsparcia.

Kolejnym krokiem, jeśli rozmowa merytoryczna wypadnie pozytywnie, jest bardziej luźna rozmowa, żeby się lepiej poznać. Rozmawiamy np. o zainteresowaniach i umiejętnościach miękkich. Zwykle na tym etapie jesteśmy w stanie podjąć decyzję i zaproponować współpracę wybranej osobie.

Wdrożenie nowego pracownika do zespołu

Staramy się, by proces wdrożenia nowego członka zespołu przebiegał jak najsprawniej i najłatwiej dla obu stron. Mamy przygotowany szablon tablicy w Slabie, który kopiujemy i dostosowujemy dla każdej nowej osoby. Na tablicy umieszczone są informacje m.in. na temat historii i opisu działalności firmy, współpracowników oraz naszym workflow.

Znajdują się tam również konkretne zadania dla poszczególnych osób w firmie lub nowej osoby, takie jak przyznanie dostępu do narzędzi, założenie maila czy podpisanie umowy.

Następnie, każdy zespół już samodzielnie wdraża nową osobę w konkretny workflow i zadania, które realizuje. Dla każdego zespołu wygląda to trochę inaczej.

Zarządzanie zespołem zdalnym

Wierzymy, że praca zdalna jest możliwa i efektywna. Odpowiednia optymalizacja i skuteczne rozwiązania, pozwalają na maksymalne wykorzystanie zalet pracy zdalnej. Bardzo ważnym czynnikiem jest nastawienie pracowników i bardzo dobra organizacja czasu.

Praca zdalna w naszej firmie to możliwość pogodzenia wszystkich sfer życia, m. in. rodzicielstwa i rozwoju biznesowego. To także możliwość pracy z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie, lecz oczywiście z regularną synchronizacją ze swoim zespołem, by współpraca była płynna i sprawna.

Mamy w firmie 4 mikro zespoły, które mają dużą autonomię i planują swoje pracę niezależnie, w ramach określonych celów firmy. Zespoły nawzajem się motywują i kontrolują, a ewentualne spadki produktywności omawiają podczas zdalnych konsultacji.

Raz w roku mamy spotkanie indywidualne z każdym pracownikiem. Podsumowujemy miniony rok i rozmawiamy o kolejnych celach i kierunkach rozwoju.

Czasami brakuje nam bezpośredniego kontaktu, komunikacji niewerbalnej, emocji, wymiany uwag czy pogawędek ze współpracownikami. Staramy się nadrabiać te braki, spotykając się kilka razy w roku całą firmą, aby poznać się osobiście, trochę popracować, ale również miło spędzić czas, np. na kręglach czy paintball’u.

Organizacja takich spotkań jest wyzwaniem, bo jesteśmy rozsiani po całej Polsce i nie tylko. Każdy z nas ma również życie prywatne, ale jeśli organizujemy spotkania z większym wyprzedzeniem, to wszystko da się zrobić.

Komunikacja w zespole

Zespół produktowy dużo rozmawia :) W ramach sprintów mamy kilka różnych spotkań, w tym daily, refinement i retro, na których się organizujemy, synchronizujemy i usprawniamy procesy. Pozostałe zespoły mają co najmniej jedno spotkanie wideo tygodniowo.

Bieżącą komunikację prowadzimy głównie za pomocą Slacka, który wrósł już mocno w nasz workflow. Omawiamy tam wszystkie bieżące kwestie związane z organizacją, konsultujemy skomplikowane przypadki, a także prowadzimy luźniejsze pogawędki, w celu budowania przyjacielskich relacji. Maili nie używamy praktycznie w ogóle – głównie do komunikacji zewnętrznej. Staramy się komunikować głównie poprzez zadania w Nozbe Teams i YouTracku. Spotkania prowadzimy przez Zoom.us. Dokumenty przechowujemy na wirtualnych dyskach Google, a baza wiedzy i instrukcje postępowania umieszczamy na Slabie. Do pracy przydatne nam jest Help Scout i Gitlab. Monosnap zaś wspiera nas w zakresie printscreen’ów.

Przeczytaj też: Narzędziownia WP Desk, czyli jak usprawniamy własną pracę

Podsumowanie

Jeżeli planujecie podjąć zatrudnienie w formie zdalnej współpracy lub przejść na taki tryb w swojej firmie, poważnie się zastanówcie i przeanalizujcie wszystkie aspekty. To nie jest to model pracy dla każdego. Porozmawiajcie z ludźmi, którzy już tak pracują. Przede wszystkim, pociągnijcie ich za język w kwestii wyzwań i problemów, z którymi stykają się na co dzień.

Jeśli się zdecydujecie to dobierzcie dobre narzędzia i opracujcie odpowiedni workflow. Zatrudniajcie z głową. Nie zawsze współpraca zdalna z osobą super merytoryczną będzie się układać dobrze, ze względu na różnice charakterów i/lub potrzeb.

W naszej firmie model pracy zdalnej sprawdza się znakomicie, ale nie oznacza to, że zawsze musi tak być.

Powodzenia!

 

Zobacz inne artykuły

Preferencje plików cookies

Inne

Inne niekategoryzowane pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.