WP Desk Care - zadbaj o swój biznes online!

Sprawdzona opieka techniczna dla Twojego sklepu

Kilka porad czyli o zarządzaniu zamówieniami WooCommerce (anulowanie i porzucone koszyki)

Okładka artykułu o anulowanie zamówień woocommerce, zwroty woocommerce, porzucone koszyki woocommerce

Posiadanie sklepu internetowego to nie tylko zrealizowane zamówienia oraz wysyłka zakupionego towaru. Poza zrealizowanymi zamówieniami warto pamiętać o zamówieniach anulowanych oraz tymi do zwrotu. Takie zamówienia zazwyczaj zajmują sporo czasu. Warto więc wyposażyć swój sklep internetowy w mechanizmy, które ułatwią obsługę takich zamówień. Ten artykuł skupiony będzie na zwrotach zamówień, anulowaniu ich oraz czyszczeniu porzuconych koszyków. Poruszone zostaną tematy takie jak:

Anulowanie zamówień WooCommerce
Czyszczenie porzuconych koszyków w WooCommerce.
Obsługa zwrotów towarów

Anulowanie zamówień WooCommerce

Podczas zakupu w Twoim sklepie, może się zdarzyć, że użytkownik nie będzie w stanie poprawnie opłacić zamówienia, a następnie, zamiast ponowić próbę opłacenia zamówienia, stworzy nowe. Powodów może być naprawdę sporo, a każdy z nich może skutkować utworzeniem zamówienia, które będzie miało status “Oczekujące na płatność”.

Status zamówienia oczekujące na płatność w WooCommerce

 

WooCommerce dla zamówień z takim statusem rezerwuje stany magazynowe produktu i nie pozwala na zakupienie zarezerwowanych sztuk. Domyślnie WooCommerce blokuje stany magazynowe na 7 dni, co może przysporzyć sporych problemów dla niektórych właścicieli sklepów. W takim wypadku można oczekiwać na opłacenie zamówienia lub wziąć sprawy w swoje ręce i anulować takie zamówienie wcześniej ręcznie.

Informacja o ilości sztuk w magazynie produktu WooCommerce

Informacja o niedostępności produktu w koszyku

Anulowanie zamówienia WooCommerce ręcznie

Ręczna zmiana statusu zamówienia na “anulowano” sprawi, że rezerwacja zniknie, dzięki czemu klienci będą mogli ponownie kupić dostępne produkty.

Ręczna zmiana statusu zamówienia na Anulowano w WooCommerce

 

Automatyczne anulowanie zamówień

WooCommerce posiada opcję automatycznego anulowania zamówień, jeżeli zamówienie ma status „Oczekujące na płatność” dłużej niż ustawiona wartość “Wstrzymuj stan magazynowy” w WooCommerce > Ustawienia > Produkty > Magazyn. Domyślnie jest to 10080 minut, co daje właśnie wspomniane 7 dni.

Ustawienia wstrzymywania stanu magazynowego w WooCommerce

 

Zmiana tej opcji na mniejszą wartość sprawi, że rezerwacja produktu będzie krótsza, co pozwoli innym klientom na zakup wybranego towaru. Opcja ta nie wpływa na status “Wstrzymane (oczekujące na płatność)” dzięki czemu, zamówienia opłacane przelewem tradycyjnym nie będą brane pod uwagę.

Anulowanie zamówień za pomocą kodu

Może zdarzyć się, że chciałbyś anulować zamówienia w sytuacji innej niż przekroczenie czasu oczekiwania na płatność i żeby odbywało się to automatycznie. Wykorzystując kod, możesz sprawić, że zamówienie zostanie anulowane po spełnieniu ustawionych warunków!

Jakie są zalety takiego rozwiązania? Z pewnością jedną z największych jest to, że sam decydujesz, kiedy takie zamówienie ma zostać anulowane. Oto kilka przykładów, kiedy anulowanie zamówienia programistycznie może się przydać:

  • Anulowanie zamówień, które nie zostały opłacone przed zamknięciem sklepu (np. dla restauracji z dowozem),
  • Automatyczne usuwanie zamówień, jeśli w formularzu zamówień brakuje informacji,
  • Pozwolenie klientowi na anulowanie zamówienia przez link w mailu,
  • Anulowanie rezerwacji, jeśli klient nie potwierdzi jej w ciągu X godzin.

Każdy, kto potrzebuje takiej funkcjonalności z pewnością mógłby dopisać coś od siebie powiększając tę listę do naprawdę gigantycznych rozmiarów. Stworzenie kodu dopasowanego do swoich potrzeb będzie wymagać wiedzy z zakresu programowania, aby dobrze zaimplementować nową funkcjonalność sklepu. Wspólną częścią tych kodów może być wycinek odpowiadający za zmianę statusu zamówienia WooCommerce programistycznie:


$order = wc_get_order( $order_id );
if($order){
$order->update_status( “cancelled”);
}

Kod ten wykorzystany w odpowiedni sposób z pewnością ułatwi prowadzenie sklepu i anulowanie zamówień.

 

Czyszczenie porzuconych koszyków w WooCommerce.

Podczas zakupów w sklepie może zdarzyć się, że klient opuści stronę z produktami w koszyku. Po kilku dniach może powrócić do naszego sklepu, ale z zupełnie inną listą zakupów. W takim wypadku przed rozpoczęciem nowych zakupów będzie musiał najpierw pozbyć się starego koszyka, usuwając z niego produkty. Nie będzie z tym problemu, jeśli poprzednie zakupy składały się z niewielkiej ilości produktów, jednakże jeśli będzie musiał spędzić więcej czasu na czyszczeniu swojego koszyka, może go to zirytować.

Dlatego ważne jest, aby zadbać o higienę swojego sklepu czyszcząc porzucone koszyki.

Z pewnością sporą zaletą WooCommerce jest jego modularność. Również w tym przypadku istnieją wtyczki, które rozwiążą ten problem. Jedną z nich jest Clear Cart and Sessions for WooCommerce. Wtyczka pozwoli nie tylko na wyczyszczenie zawartości koszyka, ale także na wyczyszczenie całej sesji użytkownika.

Co jednak gdy masz inne plany na implementację opróżniania koszyka?

Podobnie jak w przypadku anulowania zamówień, można to zrobić za pomocą kodu:


add_action('woocommerce_init',function(){
if (is_admin()) return;
if(!isset($_COOKIE["clear_woo_cart"])) {
$cart = WC()->cart;
if(!empty($cart)){
WC()->cart->empty_cart();
}
}
});


add_action('woocommerce_add_to_cart', function(){
setcookie("clear_woo_cart", "no", time() + (3600 *12), "/");
});

Taki kod sprawi, że koszyk zostanie wyczyszczony, jeśli w ciągu 12 godzin nie znajdzie się w nim nowy przedmiot.

 

Obsługa zwrotów towarów

WooCommerce posiada wbudowaną opcję do obsługi zwrotów towarów, jednakże może ona nie spełniać wymagań użytkowników ze względu na sposób działania.

Zalecamy więc aby skorzystać z dodatkowej wtyczki, która poszerzy możliwości Twojego sklepu w zakresie szybszego zwrotów zamówień. Jedną z takich integracji jest wtyczka Elastyczne Zwroty i Reklamacje WooCommerce rozbudowująca zwroty w sklepie o szereg nowych możliwości.

 

Wtyczka Elastyczne Zwroty i Reklamacje WooCommerce

Jeśli chcesz, aby Twój sklep zyskał nowe możliwości w zakresie zwrotów towarów, polecam zapoznać się z tą wtyczką. Rozszerzy ona możliwości Twojego sklepu, dodając takie funkcjonalności jak:

  • Integracja z Moim Kontem WooCommerce
  • Opcja automatycznej akceptacji zwrotu
  • Opcja wyłączenia możliwości zwrotu po terminie
  • Zwroty tylko dla wybranych produktów
  • Opcja zwrotu dla wybranych typów produktów
  • A także dla wybranych metod płatności
  • Oraz dla wybranych typów użytkowników
  • Opcja włączenia zwrotu dla wysyłki
  • Obsługa częściowych zwrotów
  • Opcja akceptacji części żądanego zwrotu
  • Opcja anulowania żądania zwrotu przez klienta
  • Metabox zwrotu zagnieżdżony w zamówieniu
  • Historia zwrotu w notatkach zamówienia
  • Dedykowane maile dla statusów zwrotu
  • Szybki podgląd zwracanych zamówień
  • Elastyczne opcje formularza zwrotu

Wtyczka sprawi, że proces zwrotu w Twoim sklepie stanie się dla klienta dużo wygodniejszy i szybszy. Jest to ważne w kontekście przyszłych zakupów klienta w Twoim sklepie i budowania zaufania kupujących.

 

Domyślne zwroty vs Elastyczne Zwroty

Domyślne zwroty WooCommerce mogą wystarczyć dla niektórych biznesów, jednakże jeśli prowadzisz sklep i zależy Ci na tym, aby wyglądał on profesjonalnie, zalecamy, by skorzystać z naszej wtyczki. Dodaje ona multum możliwości, których standardowe zwroty nie posiadają, a za które Twoi użytkownicy będą wdzięczni.

Aby rozwiać wątpliwości, porównam poniżej standardowe zwroty WooCommerce do zwrotów z wtyczką Elastyczne Zwroty i Reklamacje WooCommerce:

Domyślne zwroty WooCommerce Wtyczka Elastyczne Zwroty
Integracja z Moim Kontem WooCommerce
Opcja automatycznej akceptacji zwrotu
Opcja wyłączenia możliwości zwrotu po terminie
Opcja zwrotu dla wybranych produktów
Opcja zwrotu dla wybranych typów produktów
Opcja zwrotu dla wybranych metod płatności
Opcja zwrotu dla wybranych typów użytkowników
Opcja włączenia zwrotu dla wysyłki
Opcja częściowego zwrotu
Opcja akceptacji części żądanego zwrotu
Opcja anulowania żądania zwrotu przez klienta
Historia zwrotu w notatkach zamówienia
Elastyczne opcje formularza zwrotu
Możliwość zwrotu na kod rabatowy do sklepu

 

Anulowanie i obsługa zwrotów WooCommerce – podsumowanie

Jak widać, nawet tak prosta rzecz, jak anulowanie zamówień oraz obsługa zwrotów WooCommerce może być znacznie ułatwiona, jeśli korzysta się z odpowiednich narzędzi 🙂

Mam nadzieję, że te kilka wskazówek dotyczących anulowania zamówień w WooCommerce, czyszczenia porzuconych koszyków i zwrotów WooCommerce sprawi, że zarządzanie sklepem będzie łatwiejsze, pomoże utrzymać klientów na dłużej oraz przyciągnie nowych!

Zachęcam do odwiedzin strony wtyczki Elastyczne Zwroty, aby lepiej poznać jej możliwości.

Elastyczne Zwroty i Reklamacje WooCommerce 199  (244,77  z VAT)

Elastyczne Zwroty i Reklamacje WooCommerce to wtyczka, z którą uporządkujesz proces zwrotów w sklepie i poprawisz komunikację z klientami. Przyspiesz obsługę zamówień, reklamacje i zwroty WooCommerce.

Dodaj do koszyka lub Zobacz szczegóły
Ponad 251 386 klientów WP Desk
Ostatnia aktualizacja: 21.03.2024
Działa z WooCommerce 8.3 - 8.7.x

W razie pytań zapraszam do kontaktu!

 

Zobacz inne artykuły

Dołącz do ponad 10 000 czytelników

Poradniki WooCommerce i nowości –
wprost na Twój e-mail.