Instalacja
Ważne informacje
Aby wtyczka funkcjonowała poprawnie i aby możliwe było tworzenie i nadawanie przesyłek w systemie InPost, a także generowanie etykiet wymagane są:
- Dla usługi Kurier InPost umowa na usługi kurierskie oraz konto w systemie WebTrucker dla przesyłek kurierskich (ShipX) - https://kurier.inpost.pl/.
- Dla usługi Paczkomaty konto w Managerze Paczek lub umowa na wyżej wymienione usługi. Jeśli nie masz konta, możesz założyć je tutaj. Wtyczka obsługuje Paczkomaty zarówno w API ShipX, jak i w API XML.
- Wymagane jest podanie numeru telefonu komórkowego przez kupującego w polu WooCommerce (billing_phone). Domyślnie pole to jest wymagane, więc jeśli nie dokonywałeś/-aś żadnych modyfikacji w formularzu zamówienia, wystarczy, że upewnisz się, że klienci podczas składania zamówienia wprowadzą swój numer telefonu komórkowego.
Wymagania techniczne
- Instalacja WordPressa co najmniej w wersji 5.0
- Instalacja bezpłatnej wtyczki Flexible Shipping jako integracji bazowej.
Z uwagi na fakt, że wtyczka korzysta bezpośrednio z API InPost upewnij się, że:
- na serwerze włączona jest opcja
allow_url_fopen = On
, - wtyczka posiada prawa zapisu do katalogu
woocommerce-paczkomaty-inpost/api/data
.
W 99% przypadków nie musisz się o to martwić, gdyż są to domyślne standardy ustawień oferowane przez większość firm hostingowych. Jeżeli natomiast konfiguracja Twojego serwera ich nie uwzględnia, skontaktuj się ze wsparciem technicznym firmy hostingowej, z której usług korzystasz i poproś o konfigurację serwera w powyższy sposób.
Konfiguracja
Ustawienia wtyczki znajdują się w menu WooCommerce → Ustawienia → Wysyłka → InPost.
Ustawienia główne
Pierwszym krokiem do dalszej konfiguracji integracji InPost jest wprowadzenie Twojego tokena.
Token - jest formą danych logowania umożliwiających autoryzację konta użytkownika, a także nawiązanie połączenia i synchronizację z systemem nadawczym przesyłek InPost. Jego wprowadzenie pozwala na generowanie i nadawanie przesyłek z poziomu sklepu WooCommerce.
Brak jego wprowadzenia skutkować może ograniczeniem i niedostępnością niektórych opcji konfiguracyjnych, np. wyboru organizacji.
Jeśli natomiast chcesz mieć możliwość samodzielnego nadawania przesyłek i generowania etykiet nadawczych z poziomu sklepu WooCommerce, niezbędne będzie jego uzupełnienie.
Po wprowadzeniu tokena na dole strony konfiguracyjnej znajdziesz przycisk Zapisz. Po jego naciśnięciu strona odświeży się i nastąpi weryfikacja poprawność tokena. Jeśli token został wprowadzony prawidłowo, Status połączenia powinien powinien przyjąć wartość OK.
Jeżeli napotkałeś/-aś na błąd autoryzacji i informację o nieprawidłowym tokenie, jak na poniższym zrzucie ekranu:
sprawdź jak rozwiązać ten problem w sekcji Najczęstsze problemy →
Adres URL dla API (webhook) - wygenerowany w tym miejscu adres URL należy zarejestrować, przesyłając go do swojemu Opiekunowi Klienta InPost.
Organizacja - jeśli zarejestrowałeś w InPost kilka organizacji wybierz właściwą dla Twojego sklepu. Jeżeli w tym miejscu nie wyświetla się organizacja i/lub nie masz możliwości jej wyboru, sprawdź jak rozwiązać ten problem →
Usługi InPost - lista zawierająca wszystkie obsługiwane przez wtyczkę usługi oraz pokazująca ich status dostępności dla danej organizacji. Jeśli Status połączenia jest poprawny i posiadasz podpisane umowy na świadczenie wszystkich usług, a mimo to nie są one w tym miejscu dostępne, najprawdopodobniej problem ten związany jest z ustawieniami Twojego konta. Skontaktuj się z Opiekunem Klienta InPost celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.
W API ShipX możesz nie mieć domyślnie włączonych wszystkich usług. Jeśli nadal korzystasz z API XML, upewnij się w tym miejscu, że masz dostępną usługę Paczkomatów w API ShipX. Jeśli nie, również skontaktuj się z Opiekunem Klienta InPost, który włączy tę usługę na Twoim koncie.
Ustawienia przesyłek
Domyślny sposób nadania - wybierając jedną z opcji z rozwijalnej listy wybierz domyślny sposób nadania przesyłek.
Domyślny paczkomat nadawczy - jeżeli natomiast za Domyślny sposób nadania ustawione zostało Nadanie w Paczkomacie, upewnij się, że wybrany został poniżej również Domyślny Paczkomat nadawczy.
Automatyzacja nadawania i generowanie przesyłek
Nowość Integracja z InPost umożliwia całkowicie automatyczne nadawanie przesyłek na podstawie statusu zamówienia lub ręczne nadawanie wielu przesyłek z listy zamówień WooCommerce.

Sposób generowania - domyślnie przesyłki możesz nadawać ręcznie w edycji zamówienia lub masowo na liście zamówień. Aby nadawać przesyłki automatycznie wybierz opcję Automatycznie i ustaw dodatkowe opcje.
Status zamówienia - jeśli wybrałeś automatyczny sposób generowania przesyłek wybierz dla jakiego statusu zamówienia przesyłki będą generowane.
Zrealizuj zamówienia - możesz ustawić automatyczną zmianę statusu zamówienia na Zrealizowane po nadaniu przesyłki. Funkcjonalność zadziała tylko przy automatycznym generowaniu przesyłek.
Etykiety

Format i typ etykiet - wybierz format i typ generowanych etykiet. Dostępne formaty to PDF A6, PDF A4, EPL i ZPL. Formaty EPL i ZPL dedykowane są etykieciarkom, PDF A4 i PDF A6 natomiast to formaty kompatybilne ze standardowymi drukarkami biurowymi.
Drukowanie - jeśli posiadasz wtyczkę Flexible Printing, możesz w tym miejscu włączyć automatyczne drukowanie wygenerowanych etykiet lub zapisywanie ich na dysku.
Opcje zaawansowane
Tryb testowy - po zaznaczeniu tej opcji pojawi się pole do wprowadzenia tokena dla trybu testowego.
Zapis zdarzeń - aktywacja tej opcji okazuje się przydatna podczas diagnozowania problemów, w celu rejestrowania wszystkich działań podejmowanych przez wtyczkę. Zdarzenia zapisywane są w logu WooCommerce (WooCommerce → Status → Logi).
Typ listy paczkomatów - wtyczka umożliwia wybór typu listy paczkomatów, która jest wyświetlana na stronie formularza zamówienia. Domyślnie jest to Select2 (AJAX), który wyświetla listę paczkomatów z możliwością wyszukiwania bezpośrednio w bazie, zapewniająca najbardziej wydajne działanie wtyczki. Mechanizm ten wyszuka i pokaże paczkomat dopiero po wpisaniu minimum 3 znaków jego nazwy lub adresu.
Typy listy paczkomatów:
- Select - zwykła rozwijalna lista z możliwością wyboru paczkomatu ze spisu ponad 5000 punktów odbioru
- Select2 - rozwijalna lista wyboru paczkomatów z możliwością bezpośredniego wyszukiwania na niej konkretnych punktów odbioru
- Select2 (AJAX) - lista wyboru paczkomatów z wyszukiwaniem paczkomatów bezpośrednio w bazie - zalecany wybór dla płynniejszego działania strony zamówienia
Status połączenia - W tym miejscu sprawdzisz, czy połączenie z API InPost zostało nawiązane poprawnie na podstawie wprowadzonego przez Ciebie tokena. Jeśli napotkasz na problemy w korzystaniu z integracji np. podczas generowania etykiet, dzięki Statusowi połączenia zweryfikujesz, czy za zaistniałe problemy nie jest np. odpowiedzialne zerwanie połączenia z API. O tym jak rozwiązać ewentualne problemy związane z połączeniem z API dowiesz się z sekcji Najczęstsze problemy →
API XML (Paczkomaty)
Jeśli nadal korzystasz z API XML, możesz skonfigurować dane dostępowe w tej sekcji. Z uwagi na brak jego wsparcia od 2017 roku zalecamy jednak jak najszybszą migrację na API ShipX!
Login i hasło - podaj swój login (e-mail) i hasło w systemie Paczkomaty.
Domyślny sposób nadania - paczkomat lub kurier (możliwa będzie późniejsza edycja tej opcji w każdym zamówieniu).
Jeśli chcesz skorzystać z trybu testowego w API XML, włącz tryb testowy w ustawieniach.
Po włączeniu tej opcji, oprócz pola do wprowadzenia tokena trybu testowego w sekcji API XML (Paczkomaty) pojawią się również dodatkowe pola:
Możesz w tym miejscu skorzystać z ogólnodostępnego konta testowego, wprowadzając poniższe dane:
- login: test@testowy.pl
- hasło: WqJevQy*X7)
lub założyć własne na stronie https://sandbox-manager.paczkomaty.pl/.
Tworzenie metody wysyłki
Wtyczka InPost jest dalszą integracją wysyłkową dla wtyczki Flexible Shipping, stanowiącej moduł bazowy, umożliwiający tworzenie metod wysyłki i precyzyjne definiowanie reguł obliczania jej kosztów.
Do poprawnego funkcjonowania wtyczki InPost niezbędna jest zatem instalacja wtyczki Flexible Shipping, a następnie wybranie w utworzonej za jej pomocą metodzie wysyłki opcji Integracja: InPost.
Sprawdź jak tworzyć nowe metody wysyłki →
Kurier InPost
Podczas tworzenia metody wysyłki Kurier InPost, jak zostało wspomniane powyżej, wybierz opcję Integracja: InPost, a następnie skonfiguruj opcje dodatkowe:
Usługa InPost – wybierz Kurier,
Usługa Kurier - wybierz Standard,
Długość / Szerokość / Wysokość paczki - wprowadź domyślne rozmiary nadawanej przesyłki. Dla usługi kurierskiej podanie wymiarów paczki jest wymagane.
Ubezpieczenie - możesz włączyć opcję ubezpieczenia dla wybranej metody wysyłki. Kwota zostanie naliczona automatycznie na podstawie wartości zamówienia.
Pobranie - zaznacz tę opcję, aby oznaczyć wysyłane tą metodą przesyłki jako przesyłki pobraniowe. Kwota pobrania zostanie naliczona automatycznie na podstawie wartości zamówienia oraz zostanie wykorzystany numer rachunku bankowego zdefiniowany w ustawieniach konta InPost.
Jeżeli nie masz pewności jak poprawnie skonfigurować przesyłkę pobraniową, odpowiedź znajdziesz w naszym poradniku - Jak skonfigurować przesyłkę za pobraniem w WooCommerce?
Powiadomienie SMS - wybierz tą opcję jeżeli chcesz, aby odbiorca otrzymał powiadomienie SMS o nadanej przesyłce (opcja dostępna jedynie dla usługi Kurier).
Powiadomienie E-mail - wybierz tą opcję jeżeli chcesz, aby odbiorca otrzymał powiadomienie drogą mailową o nadanej przesyłce (opcja dostępna jedynie dla usługi Kurier).
Dla wszystkich z powyżej wybranych ustawień będzie istniała możliwość ich późniejszej zmiany na ekranie edycji zamówienia z poziomu metaboxa InPost:
Paczkomat InPost
Tworzenie nowej metody wysyłki dla paczkomatów InPost odbywa się w analogiczny sposób jak w przypadku kuriera - różni się jedynie poniższymi opcjami:
Usługa InPost – wybierz Paczkomat,
Rozmiar paczki - wybierz gabaryt paczki, który ma zostać domyślnie zastosowany w metodzie wysyłki z dostępnych poniżej:
- Rozmiar A - 8 x 38 x 64 cm
- Rozmiar B - 19 x 38 x 64 cm
- Rozmiar C - 41 x 38 x 64 cm
Jeżeli chcesz nadawać przesyłki automatycznie, możesz stworzyć wiele metod wysyłki o różnych gabarytach i skonfigurować ich wyświetlanie według zdefiniowanych reguł. Możesz w tym celu użyć również przypisanych do produktów klas wysyłkowych (Flexible Shipping PRO).
Pobranie - zaznaczona ta opcja zadziała w analogiczny sposób jak w przypadku kuriera, z tą różnicą, że dla paczkomatów, jeżeli zostanie wybrane pobranie jako metoda zapłaty, w formularzu zamówienia zostanie ograniczona lista dostępnych paczkomatów do tych, obsługujących taką formę płatności.
Paczka w Weekend - zaznacz tą opcję jeżeli chcesz udostępnić swoim klientom możliwość dostawy przesyłki do paczkomatu w weekend w ramach dodatkowej usługi Paczka w Weekend. Dowiedz się na czym polega i jak działa usługa Paczka w Weekend →
Dla wszystkich z powyżej wybranych ustawień będzie istniała możliwość ich późniejszej zmiany na ekranie edycji zamówienia z poziomu metaboxa InPost:
Nadawanie przesyłek
Nadawanie pojedynczych przesyłek
Po złożeniu zamówienia przez klienta i wyborze wysyłki za pomocą InPost do strony zamówienia zostanie dodany boks z opcjami InPost.
Wybraną usługę InPost możesz zmienić przed nadaniem przesyłki.

Jeśli wszystkie dane są poprawne kliknij Utwórz przesyłkę - przesyłka zostanie wygenerowana w systemie InPost - tej operacji nie można cofnąć z poziomu wtyczki. Jeśli nie chcesz jeszcze utworzyć paczki kliknij Zapisz, aby zapisać ustawienia i utworzyć paczkę w późniejszym terminie.
Po utworzeniu paczki możesz pobrać etykietę.
Dla przesyłki kurierskiej możesz odświeżyć status wysyłki jeśli nie odświeżył się automatycznie klikając Odśwież status. Przesyłki kurierskie jako pierwszy otrzymują status created, a dopiero po opłaceniu przesyłki (automatycznie) system InPost zwróci status confirmed i dla tego statusu będzie możliwe pobranie etykiety nadawczej.
Nadawanie wielu przesyłek
Nowość Integracja z InPost umożliwia ręczne nadawanie wielu przesyłek z listy zamówień WooCommerce.
Aby nadać przesyłki dla wielu zamówień wybierz je na liście zamówień WooCommerce, a następnie z Masowe działania wybierz opcję Nadaj przesyłki i kliknij przycisk Zastosuj>.
Oznacza to, że po użyciu Masowych działań z poziomu listy zamówień do wygenerowania wielu etykiet nadawczych za jednym razem, status zamówienia zostanie automatycznie odświeżony automatycznie zgodnie z przyjętym harmonogramem - po 10 sekundach, minucie, 5 minutach, godzinie, 6 godzinach i 24 godzinach.
W rezultacie dostęp do etykiety nadawczej będzie możliwy już z poziomu listy zamówień, a nie jak wcześniej, dopiero po przejściu do strony szczegółów zamówienia.
Więcej na temat zarządzania wysyłką na liście zamówień WooCommerce przeczytasz w instrukcji zarządzania wysyłką →
Automatyczne nadawanie przesyłek
Nowość Integracja z InPost umożliwia całkowicie automatyczne nadawanie przesyłek na podstawie statusu zamówienia.
Jak włączyć automatyczne nadawanie przesyłek przeczytasz w sekcji Generowanie przesyłek - automatyzacja nadawania
Dodatkowe przesyłki InPost
Nowość Wtyczka WooCommerce InPost – Paczkomaty, Listy, Kurier umożliwia dodawanie przesyłek do zamówień utworzonych ręcznie oraz do zamówień z aktywną inną integracją wysyłkową WP Desk.
W edycji zamówienia dostępny jest box Dodaj przesyłkę. Wybierz integrację InPost, a następnie kliknij Dodaj. Pojawi się nowy box InPost w którym będzie możliwe skonfigurowanie przesyłki InPost i jej nadanie.

Ukrywanie pól adresowych dla Paczkomatów
Nowość Do wysyłania paczek do Paczkomatów wystarczą takie dane osobowe jak: imię, nazwisko, adres email oraz numer telefonu. WooCommerce wymusza jednak podawanie pełnych danych adresowych. Aby ukryć niepotrzebne pola adresowe, konieczna jest dodatkowa wtyczka np. Flexible Checkout Fields, która umożliwia ukrywanie pól na podstawie wybranej meotdy wysyłki.
Sprawdź także Opcje dla zaawansowanych użytkowników
Przeczytaj rozwiązania najczęstszych problemów pojawiających się we wtyczce InPost - Paczkomaty, Listy, Kurier